söndag 1 juni 2014

MTB-weekend avklarad!

Jag hade tänkte skriva lite igår men det har varit fullt upp hela gårdagen från 7 på morgonen till 23 på kvällen så det har inte hunnits med. Bilder har jag inte heller hunnit ta några, synd med tanke på de fantastiska skogar vi varit i och tränat. Närmare 50 tjejer i olika åldrar var på lägret där jag var ledare, tillsammans med Benny & Carina, Ola, Katarina och Harold. Cykelbakgrunden hos tjejerna var allt från att inte ha cyklat så mycket mtb alls till att köra lite lopp, vilket gjorde att vi körde i olika grupper, för att alla skulle få ut så mycket som möjligt av lägret (det är ju varken kul att bli ifrånåkt hela tiden eller att få vänta)
Fokus på lägret var att förbättra tekniken i skogen, inte på att köra så hårt som möjligt (även om jag tror att de flesta var rätt trötta när de åkte hem) och vi körde både skogskörning, där vi stannade och körde om vissa kluriga partier och rena teknikövningar, på en teknikbana med byggda hinder. Det var spångkörning, pumptrack, svängar, balans och hoppträning, bland annat. Det är riktigt inspirerande att se människor utvecklas, tex från att inte våga köra ned för en slänt över huvudlaget, till att försiktigt köra ned med framhjulet först och bakhjulet sen, till att faktiskt hoppa utför slänten!
Jag har aldrig cyklat i Bergslagen innan, med undantag får Ring-upploppet och SM för en herras massa år sedan. Det kan verkligen rekommenderas ett besök om man gillar stigcykling för det finns hur mycket uppmärkt stig som helst att cykla på! Vill man ha ett träningsläger utan att åka så långt, är detta ett fint alternativ. Jag ångrar nästan att jag inte cyklade mtb när jag bodde i Karlskoga, några mil från detta område, fast på den tiden fanns ju knappt mtb-sporten så det kanske inte var så lätt.

Hur som helst, nivån på tjejerna var hög, liksom viljan och modet att lära sig. Det var nog ett och annat blåmärke som fick följa med så gott som alla hem, men om man aldrig någonsin ramlar är man nog långt inom sin komfortzon.
Hoppas kunna hitta lite bilder från helgen att lägga ut, men det får bli senare. Nu åks det husbil!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar