tisdag 11 februari 2014

Laatste ronde!!


Cykelcrosssäsongen är nog slut för de flesta i Sverige nu. Jag har dock två tävlingar kvar att köra och de går i helgen som kommer. Det blir alltså en sista resa till Belgien innan jag tar cyclocross-lov. Jag valde att köra dessa två tävlingar främst för att jag fick ett bra erbjudande om bland annat boende och support under tävlingarna. Detta gör att jag, med lite tur, går plus minus noll på att åka dit och tävla. Det känns kul att jag gjort min längsta säsong någonsin i cyclorcoss, med start i september och slut i februari. Tävlingarna i Belgien har varit utvecklande och jag tycker att det har gått bättre och bättre, men jag hade hoppats på bättre resultat på Världsupstävlingarna.
Om det blir något nästa säsong? Det vet jag inte än Men jag hoppas. Vilja är det inget fel på i alla fall.

Jag är i alla fall frisk efter infektionen jag drog på mig innan VM. Jag har dock varit dödligt trött och första träningspassen kändes ärligt talat bedrövliga. Ni vet, när det känns som om man kört typ ett 5-timmarspass fast man bara kört en timme. Det blev dock skidlycka i Borås i lördags. Få sporter gör mig så glad som just skidåkning. I Borås hade de gjort ett kanonjobb med spåren, speciellt med tanke på att det inte finns nån snö att tala om för övrigt. Jag stödjer dem gärna då och då med de 70 kr det kostar att få åka på deras konstsnöspår. Att jag tycker det är så kul att åka skidor gör att jag ofta åker lite för länge än vad som är bra för mig. Jag åkte lite mer än en timme, men borde åkt max en halvtimme, då det var första skidpasset på ca 1 år. Jag har fortfarande träningsvärk! Dagen efter kunde jag knapt lyfta benen på grund av träningsvärk i hörtböjarna, ibland fick jag resa mig ur soffan genom att lyfta ned benen i position innan jag reste mig upp. Igår fick jag avbryta gympasset då det inte gick att ta i ordentligt på grund av träningsvärken. Funktionella övningar gick helt ok, men sen när vi skulle ge oss på de lite tyngre övningarna blev det tvärstopp. Jag fick gå och stretcha och stå på huvudet istället. Känner inget behov att pressa kroppen nu om det inte går. Det gäller bara att få den så glad som möjligt inför de två avslutande racen.

Cykelformen är dock inte så dålig som jag trott, visade de två senaste passen på Monarken tydligt. Tron att man tappar all sin form efter en förkylning och en veckas vila är just precis det - bara nåt man tror alltså.
Först körde jag 10st 4-1:or, med medvetet mindre belastning än vad jag trodde mig klara av. När jag sen jämförde med gamla siffror visade det sig att det bara rörde sig om 10-20- watt mindre än när jag kört som bäst. På dagens pass klarade jag av 5 st 1minutersintervaller på 7w/kg, vilket jag aldrig klarat innan. Målet är att klara 10 st. Det kan nog gå med lite god vilja. Efter 1 minuters intervallerna blev det ett gäng 70-20 på 4,5 till 5w/kg. Kändes helt ok! Det här med att publicera sina pulskurvor är väl inte riktigt min grej, men här kommer dagens i alla fall. Ett bra pass på Monarken som bara tog 1 timma och 20 minuter. Ev. är det bättre att vända på det hela och köra 70-20 först och 1 min sist. Men variation förnöjer ju!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar