torsdag 29 mars 2012

Äppelvägar!



I Belgien brukar ju kanalvägar vara att föredra när man ska ut och träna. Här i Sydtyrolen är Äppelvägarna de Belgiska kanalvägarnas motsvarighet. Här finns kilometer med smala, flacka, asfalterade vägar mellan alla äppelodlingar, där en och annan liten traktor är den enda trafiken. Vad som är bäst för formen är svårt att svara på, men om kanalvägarna är något mer fostrande, eftersom man oftast kör dem under lite bistra cykelcrosssäsongen (oktober-januari)  så är väl äpplevägarna mer som balsam för kropp och själ.
Det var därför jag bedrev större delen av dagens träningspass på just äppelvägar. Äppelblommorna börjar precis slå ut och det är ju underbart. Det skirt ljusgröna, rosa och vita tillsammans med dofterna. Hade jag kunnat hade jag stannat en vecka till och fått se allt i full blom kombinerat med bra träning. Kombon Äppelvägar, monsterberg och fina cykeltrails är perfekt här.
Jag hann även med en enkel konversation med en av lokalgubbarna. Han såg att jag var från Sverige på tröjan och undrade varför jag inte var blond och blåögd, sen pekade han på postenloggan på tröjan och sa att han själv jobbade på posten. Ungefär på den nivån var "konversationen", tills jag sa att jag var dålig på att förstå tyska. Då började han istället prata Italienska och undrade om jag förstod det. "Un Po' ", sa jag och då sa han att här i Italien handlar allt om mat och kärlek. Sen gick han. Härligt samtal!




 

1 kommentar:

  1. Hej,

    Jag heter Peter Karlsson och är en av deltagarna i Team Rynkeby Stockholm (ett av 17 lag från Sverige och Danmark) som cyklar till Paris i sommar och nu under våren samlar in pengar till Barncancerfonden.

    Alla deltagare har själva bidragit med 15 000 kronor för att alla pengar vi samlar in verkligen ska gå till Barncancerfonden.

    Hjälp oss gärna genom att berätta om oss på din blogg, och länka gärna till vår insamling som finns på: www.barncancerfonden.se/10956

    Länka gärna även till vår Facebook-sida:
    www.facebook.com/TeamRynkebyStockholm2012

    och blogg:
    www.team-rynkeby.se/Blog.aspx?ID=3687

    Läs gärna mer om oss här (pdf)
    http://extranet.team-rynkeby.se/media/files/Team%20Rynkeby%20-%20PR-presentation_14536.pdf

    och på www.team-rynkeby.se

    Kort fakta om Team Rynkeby:
    Team Rynkeby är ett nordiskt välgörenhetsinitiativ som syftar till att samla in pengar till Barncancerfonden i Sverige och Børnecancerfonden i Danmark. 2011 samlade Team Rynkeby in 13 Mkr i kampen mot barncancer.
    Varje sommar i juli cyklar 600 personer från Danmark och Sverige för att stödja barn med cancer och deras familjer. Under året deltar cyklister i olika team för att samla in sponsorpengar och arrangera olika events. Under året tränar även de olika teamen tillsammans som förberedelse inför cykelloppet till Paris.
    Deltagarna i Team Rynkeby Sverige är motionscyklister, kvinnor och män, i alla åldrar med vitt skilda yrken, utbildningar och bakgrund. Deltagarnas olikheter och deras geografiska spridning i Danmark och Sverige gör det lättare för Team Rynkeby att sprida budskapet om insamlingen för barn med cancer och deras familjer.

    Tack för att du hjälper oss i kampen mot barncancer!

    Hör gärna av dig ifall du har några frågor eller undrar över något annat.

    Med vänliga hälsningar
    Peter Karlsson
    radio-peter@bredband.net

    SvaraRadera