söndag 24 januari 2010

Meningen med vintern


Ok, jag ska vara ärlig, vintern har aldrig riktigt varit min grej. Ljuset är otroligt viktigt för mig för att jag ska må bra. November, december, januari och februari är jobbiga månader, särskilt när man bor på en plats i Sverige där det så sällan blir ordentligt med snö. När jag var barn och bodde i Karlskoga i Värmland var det alltid snö på vintern, massor med snö! I alla fall var det så jag minns det. Vi åkte en hel del längd när vi var små och jag kommer ihåg hur pappa mutade oss för att vi inte skulle ge upp och tjurigt slänga oss i närmsta buske, när vi åkte i Jungfruboda norr om stan. Kexchokladen fanns alltid efter nästa krön, nästa backe eller nästa gran. På så sätt tog vi oss igenom hela slingan.


Idag dammade jag av min gamla skidutrustning från typ 1990 och drog upp till Skatås för lite praktisering av längd. Det var över ett år sedan jag praktiserade sporten, förra året kunde jag inte åka på grund av axeln och när jag väl var tillräckligt bra efter operationen fanns ingen snö.


Jag fick en fin tur på ca 50 minuter på spåren runt Skatås. Med värmländska mått kanske inte världens bästa, men ändå tillräckligt bra för min nuvarande teknik. Eller snarare bristen på densamma. Bristen på styrka i överkroppen är mest uppenbar. Jag orkar inte ta ut rörelserna ordentligt. Balansen är sådär i alla fall bättre än de som aldrig stått på skidor innan. Svan och Kalla hade nog skattat dock, inte minst när det gäller min utrustning. Trots dessa faktorer upplever jag att just detta är meningen med att det ska vara vinter! Längdåkning. Det är 5 grader kallt men jag hade gott kunnat ha hälften av de kläder jag valde att ta på mig.(när man cyklar är -5 grader kallt, jäkligt kallt) Människor på skidor som jag möter, ser lyckliga ut och ler. Jag ler. Trots att pulsen sticker iväg. Jag älskar att låta kroppen jobba. Borta är frustrationen från gångna veckan. Jag kan inte tänka på jobb, för då ramlar jag.


Nu vill jag att det ska vara vinter lite till, så att jag kan åka mer skidor. Kan det inte komma lite mer snö?




Nu vill jag att det ska vara vinter lite till, så att jag kan åka mer skidor. Kan det inte komma lite mer snö?


1 kommentar:

  1. Du gillar ju priser Åsa så här får du en liten award för bloggen( läs kedjebrev- hehe)

    http://spinspirit.blogspot.com/2010/01/award.html

    SvaraRadera