torsdag 18 januari 2018

Ortopedbesök och möbelflytt.




Är nere i huset i Vallby för att hämta lite möbler som ska till pappa i Karlstad. Senaste dagarna har ägnats åt packning av grejer och damning av Vallby.  Här är lite kargt och kyligt, tur att jag har mina GripGrab ullstrumpor med mig. Trots kylan har de första vårblommorna redan börjat titta fram. Karlstad har tydligen fått en hel del snö, så det är stora kontraster i landet.
Imorgon styr jag kosan till Karlstad med prylarna.

Innan Vallbyresan hann jag med ett ortopedbesök med min höft/säte. Ortopeden var kunnig men kände att jag fick ett rätt så arrogant och mästrande bemötande. Antingen så skämtade han med mig eller så ville han trycka ned mig. Trots att jag skrivit i remissen att jag var elitaktiv verkade han inte förstå det och tro att jag nån som tränade 2ggr/vecka. Han tyckte att det var konstigt att cykla cyclocross när jag förklarade vad det var och sa bland annat att jag inte skulle "hoppa och skutta" samt inte köra spinning stående. Jag berättade att cykling inte störde eller gjorde det värre och då sa han att om det inte blev värre så var det nog ok, för att i nästa mening säga att jag skulle cykla helt utan motstånd. Han undersökte mig inte särskilt noga och sa att han trodde det var en överansträngning som gett inflammation i muskelfästet och kanske även slemsäcken, trots att jag berättat att jag fått problemen efter en krasch i en tävling. Jag tänkte säga att cykla 5 timmar inte kändes nåt och att jag vann SM i förrgår, men det är inte riktigt min stil, det ska väl räcka att beskriva sina problem?
Förutom detta föreslog han att jag skulle köpa en bil med automatlåda, för det hade jag råd med som hade eget företag och sen visade han hur jag skulle sitta när jag jobbade, vilket var i en position som är helt omöjlig att sitta i om man ska jobba med dator eller bemöta kunder och dessutom, även om det kanske skulle avlasta sätet, istället är enormt påfrestande för övre delen av ryggen.

Han tyckte dock att jag skulle göra både skelett och magnetröntgen och jag fick remiss till båda och väntetiden till MR skulle vara "ett par veckor", vilket är rätt stor skillnad mot de fem månader det var när jag skulle röntga axeln. Redan dagen efter ringde de från Magnetröntgen och undrade om jag kunde komma på ett återbud, tyvärr var jag i Skåne, men det känns ju rätt hoppfullt.

Är det något jag inte gillar så är det när folk är arroganta och mästrande mot andra, särskilt inte i jobb där man människan är det som är i fokus. Jag tycker att man ska bemöta folk med respekt oavsett om man tycker Inte en enda gång har en sjukgymnast/fysioterapeut haft den attityden, de har varit fokuserade på att hjälpa en att utöva sin idrott, däremot har jag varit hos andra läkare med liknande attityd. Jag minns när jag precis börjat cykla och hade ont i ryggen och gick till en "ryggexpert" som sa att jag skulle låta bli att cykla om det gjorde ont. Vilken tur att jag inte gjorde det, utan istället fick tips av någon som var intresserad och tipsade mig om att ändra min sittställning något. Jag får väl vara glad att jag fick de där remisserna så jag får reda på vad det är och sen får jag låta Idrottsrehab sköta rehabiliteringen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar