onsdag 14 december 2016

Kommande race och några boktips!



Som lovat igår, här är kommande veckors race:
18/12 Namur Världscup
23/12 Diegem Superpresrtige
26/12 Zolder, Världscup
29/12 Azencross Loenhout
30/12 Versluys Cyclocross, Bredene
1/1 Grand Prix Hotel Threeland, Petange, (Lux) alt GP Sven Nys, Baal

Fullt upp precis som förra året. Tvekar mellan Sven Nys och ett race i Luxemburg, eftersom GP Sven Nys är en av mina favoritbanor, men tävlingen i Luxemburg ska tydligen också vara väldigt bra och några vänner till min mek ska dit och hjälpa en annan cyklist. Vi får se hur det blir. Är lite sugen på att köra ett race i Schweiz på vägen hem den 2/1 med om jag orkar. Blir i och för sig längre bilfärd hem, men det kanske kan vara värt det. Ska se hur kroppen mår efter de första tävlingarna.

En fördel i år är att det bara är två race som går dagarna efter varandra. Bra för min rygg som då kan vilas.
Appro på den, så har jag börjat göra de där bakåtböjningarna. Vet inte om det är nån slags placebo, men jag tycker jag känner en förbättring redan och det konstiga, smärtan som tidigare var i skinkan har till viss del flyttat sig till högt upp på insidan av låret. Är fascinerad över att en irriterad nerv kan göra så att det känns som en muskelbristning i sätesmuskeln och sen bara tona av. Och med en sån enkel övning dessutom. Hur som helst, om det nu hjälper, tyder det på att det är en diskbuktning som misstänkts. Grymma sjukgymnaster på Idrottsrehab Ullevi!  

Boktipsen då?  Har en dröm om att någon gång ge ut en bok med mina illustrationer. Vad den skulle handla om vet jag dock inte än. Man kan säga att det är en lång väg kvar...
Men jag känner ju tre fantastiska människor som skrivit böcker den senaste tiden, dessa vill jag tipsa om. Bra julklappar alla tre.

1: Cykelträning av Fredrik Ericsson. Finns att beställa här! 
En rejäl genomgång av träningslära för cyklister, främst för Mountainbike och Landsväg, men kan givetvis tillämpas på discipliner som Cyclocross med. Har inte läst boken från pärm till pärm men brukar göra nedslag i den då och då för att få mer kött på benen inom något område, eller lite mer inspiration för min egen träning. Mycket i boken förklaras på ett lättbegripligt sätt, men man går också på djupet för den riktigt nördiga.









2. Yoga för dig som tränar av Monika Björn
Har inte kommit ut än, men kan beställas from 29/12 här!:
Boken vänder sig till idrottare på alla nivåer från motion till elit. Boken bjuder på skräddarsydd yoga för folk som fokuserar på annan träning, tex löpning, skidåkning, simning och cykling, men även styrketräning. Jag tycker personligen det finns många fördelar med yoga som man kan ha nytta av som idrottare och cyklist. Yoga ger både förbättrad smidighet, balans och styrka men också en den mentala delen kan vara givande för att tex lära sig fokusera när det gäller. Då boken inte har kommit ut än har jag inte bläddrat i den, men jag har varit med i en studie, som används i boken. Jag och några andra idrottare,  fick träna yoga enligt ett givet program några gånger per vecka, anpassat till just den idrott vi höll på med. Grymma övningar som gjorde mig klart smidigare och mer fokuserad. Monika Björn är en guru inom träningsbranchen med en fantastisk meritlista, stort kunnande om träning och samtidigt mycket pedagogisk.    






3. Matilda upptäcker TOMAT/ MAJS av Frida Lundgren, Illustration: Carina Ståhlberg
Kan beställas här!
Avslutar med en barnboksserie av min vän Frida som inriktar sig på var maten kommer ifrån och hur den smakar. Frida har gjort ett fantastiskt jobb med dessa böcker. Fint och rikt illustrerat av Carina Ståhlberg.
Huvudpersonen Matilda tar oss med på resor i tid och olika kulturer med maten och smakerna som huvudingrediens.
Väntar med spänning på fler grönsaker som Matilda ska upptäcka!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar