måndag 5 december 2016

Iscross, zandcross och Sasfiasko.





Det har varit en intensiv helg med mycket tävlingar. Sverige har en nykorad världsmästare i Cyclocross genom Anna Persson som vann sin veteranklass storstilat i Mol i fredags. Stort Kudos till det. Inte alltid man får dela boende med en regnbågströjaägare! 

I lördags körde Mackan sitt VM samtidigt som jag körde Superprestige i Spa Fracorchamps. Mackan hade ett tungt race i sanden och var missnöjd. Själv hade jag ett isigt race i Spa. Det var flera minusgrader på natten i Ardennerna och på morgonen var det fullt av is på banan. Spabanan består av en hel del asfalt och betong och det var de partierna som var glashala. Isen syntes knappt och det var mycket lömskt. Eftersom det är en formule 1-bana så får de inte salta asfalten då den kan bli förstörd då (enligt experterna). Det man gjorde var att man la ut filt (av typen man har i tex. trappor) på några få ställen och resten lät man vara. Ganska så livsfarligt om man frågar mig. Jag har grymt svårt när det är isunderlag, sen den där vurpan då jag bröt handleden. Jag försökte att tänka bort rädslan på träningsvarvet, det gick ok. Fick en bra start och låg runt 14:e blev och körde upp mig till en 9:e plats som bäst. Kände att jag hade stor fördel på de tekniska partierna jämfört med dem jag körde med. Till och med monsterslänten gick bra och jag plockade några meter där genom att ta mig upp på ett helt annat ställe än de andra gick. Blev grymt taggad och körde kanske lite över min förmåga, tappade tre placeringar och slutade 12:a i mål. Är mest nöjd med tiden, ca 3.40 efter världsmästaren de Jong. Troligen ett av mina bästa lopp denna säsongen. Höll på att gå i backen några gånger på isen, men kunde hålla mig lugn.


Dagen efter var det en helt annan bana i Mol. I princip helt platt, antingen supersnabb eller supertung på grund av den djupa sanden. Kände mig trött och hade svårt att komma igång. Jag gjorden en kass start,  men sen gick det bättre. Körde upp mig till en 15:e plats, vilket får ses som helt ok med tanke på mina (o)färdigheter i sanden och på platten. Gjorde en del taktiska missar, bland annat tjänade många tjejer tid genom cykla in i materiaal post, hoppa av och springa några steg och sen på cykeln igen. Sanden var fastare där än utanför, där det var djuuup sand och därför sparade man så klart på detta. Själv trodde jag inte att detta var tillåtet enligt reglerna. På en världscup blir man diskad om man gör så, men tydligen inte på race med lägre UCI-status. Konstigt tycker jag. 

Det hela var en smärtfri resa tills Mackan och jag skulle åka hem med SAS på måndag morgon. Vi hade räknat med att det skulle vara mycket trafik och startade i mycket god tid, men lyckades ändå komma i sista sekund.Vi var dock redan incheckade och skulle bara lämna väskorna vid "bag-drop". Denna skulle stänga 40 minuter innan avgång. Vi var där 45 min innan avgång, alltså 5 min före utsatt tid och fick veta att bag-drop precis hade stängt. När vi påpekade att det stod på hemsidan 40 min innan och att vi var i tid enligt vad som stod där, sa de i disken att här i Bryssel var det minsann 45 min och att det inte var inte deras fel att det stod fel på deras hemsida och att vi fick köpa nya biljetter, men det kunde de inte hjälpa oss med utan det fick vi göra via webben. Ingen stor hjälpsamhet alltså. Inte heller i kundtjänst hade de någon förståelse att de har fel info på sin hemsida, men köpa biljett gick bra. Via kundtjänst på twitter bad de mig hjälpa dem att fylla i ett formulär om felet på hemsidan, så att de kunde "titta på det". Det spelade liksom inte någon roll att vår resa precis blivit dubbelt så dyr på grund av ett fel som de själva begått, kunden skulle dessutom jobba gratis åt SAS med. Inget bra servicetänk om ni frågar mig. Det känns som om flygbolag kan göra lite som de vill och kunderna bara ska vara glada om de får åka med. 

Nu är jag trött och ska sova stax  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar