torsdag 16 juni 2016

Styrka, nya brillor och konsten att reta en kund.



Bra gympass igår, fin träningsvärk idag. Körde mest corerelaterad träning, men avslutade med lite marklyft. Det är ju så smart med de där vikterna som är överdimensionerade, så det ser ut som om man lyfter 100 kg istället för 20! Själv trodde jag att jag skulle lyfta 40kg och tänkte att jag måste blivit bra svag de senaste månaderna, för det kändes verkligen görtungt. När vi räknade efter lite noggrannare, visade det sig att det var 60kg på stången. Bra räknat Åsa! Gillar att köra styrketräning, men har svårt att ta mig in när det är fint väder ute. Så bra att det var åska igår på kvällen då.

Här om dagen dök mina nya brillor och lite andra prylar på posten från X-Kross/Sziols, alltid kul med paket! Färgsättningen var en idé om att matcha min cykelcross, vilket visade sig bli riktigt bra. Det är ju alltid svårt att få exakt samma färgskala, men detta är nog så nära man kan komma. Grymt med X--Krosssystemet, där man kan kombinera massa färger i oändlighet och på så sätt matcha sina kläder och/eller sin cykel. Linsen på bilden har faktiskt mest för att den är snygg och för att den passar bra när det är soligt och ljust. För tävling gillar jag mest Orange Mirror eller Clear Mirror. Rekommenderar ett besök på deras hemsida, för mer beskrivningar. 


Har också hunnit med att bli uppretad i veckan, i  en lång historia om hur man som företag på bästa sätt kan reta och frustrera sina kunder. Är det något jag stör mig på är det dålig kundservice!

Det började med en utbetalningsavi som jag ville få insatt på mitt Företagskonto på Nordea, eftersom det är så krångligt att först hämta ut kontanter, som man sen måste gå och sätta in på kontot igen. Inte många banker tar ju kontanter idag, och de som gör det har nästan aldrig öppet och när de har öppet är det lång kö.
Så jag ringde till Nordeas Kundservice och frågade hur jag skulle göra. Fick till svar att det bara var att skicka hela avin på posten i ett brev och skriva det plusgiro som pengarna skulle sättas in till på själva avin. Det lät ju inte så jättesäkert att göra så med en värdehandling, påpekade jag och fick till svar att de minsann fick in tusentals avier på detta sätt, det var inga som helst problem med säkerheten. 
Så jag skickade min avi i ett brev till adressen som angavs. Det gick en vecka, inga pengar på kontot. Mailade kundtjänst och undrade hur lång tid det skulle ta och de bad mig vänta några dagar till. Väntade några dagar, inga pengar på kontot. 
Hörde av mig till kundtjänst igen, som sa att den "nog försvunnit" och att de skulle göra en reklamation. Försvunnit alltså? Hur var det med att det skulle vara så säkert? 
De behövde några uppgifter, som de fick. De bad nån dag senare om en kopia på avin, vilket jag inte hade,eftersom jag skickat iväg den. De svarade att det gick bra ändå och reklamation var påbörjad. 
Bra tänkte jag, så smidigt det gick ändå! 

Väntade några dagar, det kom ett brev på posten från Nordea där det stod att reklamation inte kunde göras, eftersom reklamationen saknade uppgifter. Inte ett ord om vilka uppgifter som saknades. Det är ju lite konstigt när man först haft mailkontakt flera gånger med kundtjänst och sen får ett brev där det står att det inte gick, utan någon vidare instruktion. Det KAN ju vara så att kunden undrar.

Mailade kundtjänst igen och frågade vilka uppgifter de behövde för reklamationen och undrade varför de inte mailat mig om att något saknades. Fick inget svar.

Väntade en vecka, mailade igen med samma fråga. Fick till svar att reklamationsavdelningen var stängd men att de skulle höra av sig på måndag. Det blev måndag, tisdag och onsdag, ingen hörde av sig. 
Mailade och undrade hur de tyckte att det gick att höra av sig till kunden som de lovat och fick till svar att de minsann måste ha en kopia på avin för att göra reklamationen. Jag svarade att det ju inte jättelätt, det är ju den avin som ska reklameras, just för att den skickats iväg och sen FÖRSVUNNIT! Försvunnit= finns inte här, inte där= går alltså inte att ta kopia på! Dessutom sa ni ju att det skulle gå ändå? Fick till svar att "ibland går det".   

Det är ju jättesmart att erbjuda sig att hjälpa kunden, men sen behöva få in sådana uppgifter som kunden rimligen inte kan ha, så att man i slutänden ändå slipper att hjälpa kunden. Och dessutom inte berätta från början hur det går till, att det kanske inte går mm. Nej, under all kritik Nordea. Hade jag inte behövt mitt plusgiro, hade jag inte varit kund hos er.

Nu ska jag ta tag i viktigare saker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar