måndag 20 juni 2016

Järnjungfrur och Långcykling!



Typiskt rolig helg, som inleddes med konsert på Ullevi. Iron Maiden stod för musiken vi stod för biljetterna. Hårdrockskonserter är alltid kul att jobba på, hårdrocksfolket är oftast lugna och trevliga. Och så gillar jag det här med att åldern på besökarna blir så blandad när det är band som lirat i 40 år tillsammans. Från tonåringar till nästan pensionärer. Det är också roligt med den sk hårdrocksutrusningen som ska på inför konserterna. Folk i 50-års åldern i full hårdrocksmundering och tatueringar -bara för att de kan, är ju bara så coolt. Man ska vara sig själv, göra det man gillar helt enkelt.
Vi jobbade utan några större incidenter, någon som blivit lurad på sina biljetter, några som någon stulit biljetter för. Några som "kom på" att de inte ville vara på sittplats när de väl hade scannat biljetterna och gått in som gick ut igen och trodde att de kunde byta till ståplats.

Det är väl egentligen tre saker som man kan råda biljettköpare, och detta kan tydligen aldrig sägas nog många gånger:

1: Köp aldrig biljetter på Blocket av någon okänd och absolut inte biljetter man skriver ut själv (de kan skrivas ut hur många gånger som helst, och bara den som går in först kommer då in på biljetten). Ska du köpa billjett av någon, köp av någon du känner och kan kontakta.

2: Köp enbart förstahandsbiljetter! Dvs säljs de via tex ticketmaster, köp dem då där och inte via någon andrahandssida. Biljetter från en andrahandssida, står i ett helt annat namn än ditt, biljetterna säljs ofta till överpris och om du skulle tex vilja uppgradera dem, så går det inte, eftersom det står fel namn på biljetten.

3: Ha inte biljetterna i bakfickan. Allt för många har det och blir av med biljetterna. Det är en värdehandling. Har du en 1000-lapp i bakfickan så att andra se det? Nej, skulle inte tro det.    

Nog om biljetteriet. 

Det har också cyklats. Lördagens träning blev det fokus på att köra fort, främst på snabba partier istället för uppför, nästan som intervaller fast utför. Jag är nöjd då jag gjorde personbästa med några sekunder på några av mina favoritsträckor i Änggården. Men det är ju lite skillnad när man går in för att köra fort, än att bara köra med halvfokus.

Söndagen bjöd på långtur tillsammans med Mackan, Sara Öberg och Noora. Ett bra distansgäng. Körde nu heela vildmarksleden från Skatås till Hindås och asfalten hem, riktigt grymt. Närmare 5 mil teknisk skogscykling och 4 mil asfalt.Tyckte jag hade hyfsat med krafter fram till slutet, men blev rätt mosig efteråt, Distanskoma eller nåt. Idag känner jag mig dock hyfsat pigg i benen.   



3 kommentarer:

  1. Tjena ! Har en fråga ang vildmarksleden. Har en Canyon inflite med 28 mm vanliga cykeldäck på.Hur är vildmarksleden att cykla på ? Måste man ha mountainbike ?
    Min cykel är ju typ cross, gravelbike, dock med " vanliga" 28mm på.
    Ha de`gott // Timo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Timo! Jag tror Vildmarksleden är lite väl stökig för en Cross/gravelbike. Första delen Skatås-Härkeshult är tekniskt krävande även för mtb. Kör själv hardtail och mina vänner heldämpat, och jag var lite sugen på heldäpat över alla rötter där.
      Sista biten Härkeshult-Hindås är lite enklare, men en mtb är ändå att föredra. Verkar dock finnas andra fina grusvägar där inne i skogen, som det passat perfekt med en sån cykel som du har :) Ha det fint!

      Radera