måndag 16 maj 2016

Som en gnu!


I brist på bilder från helgen, får ni en då jag testar en, håll i er: Fulldämpad Fatbike+elcykel från Haibike
Trött som en gnu, det är vad jag är just nu!
Dubbel tävlingshelg med tävling först i Naestved, Danmark och sen Vårgårda dagen efter. Lyckades plocka lite UCI-poäng på bägge tävlingarna, men är lite smått besviken över min körning. Visst, jag tog i och gjorde vad jag kunde och mer kan man inte göra, men tröttheten var slående båda dagarna. I Vårgårda gick det faktiskt ganska bra i tre varv, men sen försvann energin totalt. På sista varvet tappade jag nästan två minuter och fällde några tårar av trötthet när jag kom i mål helt utpumpad. Fick dessutom göra dopningstest, vilket alltid förvånar när man tycker att man kört långsamt. Men jag var väl den lottade åkaren.
Så här i efterhand känns det ändå rätt ok att ha tappat placeringar på grund av att ha blivit riktigt trött jämfört med att tappa på grund av problem med cykeln tex. Det är frustrerande att känna sig så trött när man tycker det är kul att tävla och har förväntningar på sig själv. Jag är inte nöjd med att bara "ta mig runt" på en tävling, utan vill prestera på den nivå jag vet att jag kan och gjort tidigare i år.

Jag gillar verkligen Vårgårdabanan så som den utvecklats de senaste åren, den är krävande och tävlingsevenemanget som sådant är riktigt bra. I år var det betydligt kyligare än tidigare år, vilket påverkade publiktillströmningen en hel del, men fortfarande en riktigt fin tävling och motståndet i både dam och herrklassen var nog det bästa på länge.

Nu ska jag ta ledigt från tävlingar några veckor. De senaste veckorna visar att det är välbehövligt. Jag upplever att formen (som var väldigt bra för ca en månad sen) har börjat svikta och tröttheten försöker ta över. Inte så konstigt då våren har varit extremt intensiv och det har gått i ett med tävlingar, resor och jobb. Det har varit väldigt roligt och många tävlingar har gått väldigt bra, men resandet i kombination med att också jobba på massa olika ställen på veckorna börjar ta ut sin rätt. Det har varit svårt att få till ordentlig träning i veckorna och det har blivit mindre och mindre energi över till att göra annat än det nödvändigaste för att gå runt.(äta, jobba, handla, tvätta, resa, tävla)

Senast jag hade en period på mer än tre veckor i rad utan några tävlingar var i februari-mars 2015 så det kanske är dags nu? Nästa tävling blir som det ser ut nu, Lida Loop.


  Vandrande vålnad, var jag tidigt i morse på morgonpromenad, när jag inte kunde sova



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar