måndag 9 maj 2016

Kom ut ur bubblan..

    Foto: Anders Olsson

Hemma efter några magiska dagar och det känns tomt. Jag är trött och yr i huvudet. Vi lämnar ett högst overkligt veckoslut bakom oss. Det känns som jag och många andra har varit i någon slags lyckocykelbubbla i 4 dagar. Jag tänkte att det skulle väl bli häftigt med ett Mountainbike-EM i Sverige, men kunde aldrig ana att det skulle bli så häftigt. 3 medaljer och då var ändå en av de stora medaljhoppen skadad, det är verkligen bra presterat av Svenska cyklisterna!

Foto: Mattias Israelsson


Jag hade själv tänkt att åka dit och titta och heja, istället blev jag uttagen för att köra bara 10 dagar innan själva tävlingen och vilken fantastisk, overklig upplevelse det var! Jag har ändå kört många lopp på olika ställen i världen och jag kan säga att detta var i klass med ett Cyclocross-VM i Belgien, med den stora skillnaden att nästan ALLA hejade eller rättare sagt vrålade på oss svenska cyklister, oavsett om man låg i tätposition eller långt bak. Det var varje varv ett öronbedövande ljud upp för det brantaste partiet, av en publikmassa jag aldrig någonsin trodde att jag skulle få uppleva i Sverige.

Mitt lopp började tyvärr katastrofartat. Många trodde att jag öppnat lugnt medvetet, eller att jag helt enkelt var väldigt väldigt långsam i starten, men så var det inte riktigt. I första utförslöpan gjorde jag en häftig inbromsning för att inte köra på framförvarande cyklist och satte mig lite hårt på sadeln, den knäcktes till och pekade sen rakt upp. Körde så en bit men insåg att det inte gick något vidare, stannade och försökte slå den rätt igen. Den hade dock blivit lös så så fort jag satte mig på den började den peka upp igen. Gick inget vidare att köra andra utförslöpan på det viset och om möjligt ännu sämre den korta klättringen upp till mekdepån. Där byttes sadel + stolpe snabbt, men kändes ändå som en evighet. Hade lite smått panik när jag satte mig på cykeln igen, spänd och utan vidare flyt. Var så klart tvärsist tillsammans med "kvastmoppen", såg ingen framför mig. Kändes tråkigt att ligga sist, men publiken hejade ändå som om jag var i ledning, vilket gjorde att jag omöjligt kunde kliva av. Helt ensam på första varvet, men på andra började jag att komma ifatt folk och då blev det betydligt roligare! Körde upp mig till en 26:e plats och var på väg ikapp några till då jag blev avplockad. Det var extremt stora tidsavstånd tack vare den krävande banan och plötsliga värmeböljan och endast 20 damer körde alla 6 varv. Jolanda Neff vann en förkrossande seger.
Det hade varit kul att få köra igenom hela racet och utan sadelstrulet och se vart det då kunde ha landat på för placering. Jag grämer mig så klart, men vet samtidigt att det är sånt som händer. En kort analys av resultatlistan visar att med riktig supertoppform och strulfritt åk från min sida hade det varit rimligt att kanske kunna matcha ytterligare 3-4 cyklister av dem som var framför, så bra var startfältet.

Jag vill passa på att tacka alla som hejade och gav uppmuntrande ord på vägen, det var HEELT fantastiskt, jag får gåshud när jag tänker på det. Dessutom tack till landslaget för bra support under racet och inte minst Mackan som fortfarande står ut med mitt ofta rysligt envisa jag och mina halvtokiga upptåg. Tack till alla sponsorer och samarbetspartners som ställer upp med det ena och andra.
Legenden. Absalon tar även han en förkrossande seger. Foto: Jag själv

Men detta evenemang alltså! Alla inblandade ska ha en stor kram. Vädret gjorde förstås sitt, men det märktes att volontärer och tävlingsledning tyckte det var kul att arrangera tävling, att åskådarna tyckte om att titta på cykel, cyklisterna tyckte om att cykla. Det ä första gången sedan VM i åre 1999 man har ett större evenemang inom mtb i Sverige. Nu hoppas jag att det blir fler och oftare. Med rätt personer som jobbar med ett evenemang kan det bli hur bra som helst. När både folk från stora cykelnationer OCH folk som aldrig sett en Mtb-tävling live förut tycker det är häftigt och är imponerade, då har man verkligen lyckats. Grattis Cykelsverige, ta nu väl hand om dessa arrangörer och heja fram dem till fler häftiga evenemang.

4 kommentarer:

  1. Bra kämpat Åsa. Himla kul att du blev uttagen, du har verkligen förtjänat det med ditt slit på förvåren.
    Får vi med en damcyklist i XCO i Rio kommer det vara mycket tack vare dig.
    Att se'n tekniken stoppar en från att leverera sitt bästa - that's racing. Jag lyfter på cykelkepsen till din ära!

    SvaraRadera
  2. Apropå OS så är rankingen uppdaterad idag och just nu så är Sverige på 17:e
    plats med bara 6 poäng ned till Tjeckien så nu gäller det att samla in vartenda poäng som går.

    Lycka till Åsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg detta med! Nu får vi hoppas att det håller de sista veckorna. Det blir spännande!

      Radera