torsdag 12 november 2015

Bara en helt vanlig onsdag...

Hemma i Götet igen!  Igår var det en helt vanlig onsdag i Belgien. Då tittas det på cross. Tydligen hade de höstlov eller något och då även för vuxna, eftersom det såg ut så här på onsdagsracet:


Eller så är det så att är det Crosstävling i närheten då får man automatiskt ledigt..




Banan i Neil var lite speciell. Jag valde att stanna kvar några dagar efter Superprestige bara för att jag ville testa den. Framförallt det upphöjda sandpartiet, men även resten av skråkörning och branterna uppför och utför som jag sett på film. Det visade sig att de ändrat banan nästan helt. Det var mer ett landsvägskriterium med lite gräsparti och några slänter, visserligen svåra och branta, men väldigt kort avsnitt. Resten av banan, typ 2/3 var asfalt och betong, förutom sandpartiet, som i år "bara" var nedsänkt och inte alls lika häftigt. Blev lite besviken eftersom jag ställt in mig på att springa på det där upphöjda. Var denna gång utan support, eftersom Ignace är på träningsläger på Lanzarote. Det blir bra mycket stressigare när man är själv att fixa allt, men det har ju funkat före och funkade nu med, det blir bara lite mer jobb och saker att tänka på.  

Arrangören Golazo verkar fortfarande vara kvar i det gamla 1800-talstänket, som fler och fler går ifrån, tex. att damerna får parkera separat och längre bort jämfört med herrarna som får parkera närmast tävlingsområdet. Vad är problemet??  

Racet gick ok, slutade på 13:e plats, vilket var bättre än jag förväntat mig på den här typen av bana. Det var hela 4 branta slänter att ta sig upp för på det korta gräs/jordpartiet -mycket av och påhopp -bra träning. 4 och 6 varv blir 24 x slänt. Idag har jag träningsvärk i vaderna.
Försökte efter vårt race kolla lite på herrarna, något jag sällan hinner med när jag tävlar själv, men det var ganska lönöst eftersom det var så mycket folk. Jag ville ju självklart kolla in hur de körde på de tekniska partierna, men det ville ju tydligen alla andra med, så jag struntade i det efter ett tag.

I helgen är det tävlingsfritt och istället ska jag försöka att träna lite på sand, om jag hittar någon. Mackan har limmat på sanddäck som jag fått låna av Ignace på ett par hjul. Ska bli kul att se om det blir någon skillnad. Igår var det svinsvårt att köra i sanden eftersom jag hade Rhinodäck, var syfte är att ge maximalt grepp. Dessa gräver ned sig i sanden, vilket gör det nästan omöjligt att cykla. Sanddäcken har istället ett mönster som inte syftar till att gräva ned sig, utan istället "gå ovanpå". Nu beror det väl även på den som cyklar, men som sagt det ska bli roligt att testa.   



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar