måndag 16 november 2015

Banal helgträning och annat jox!

Sällan har tränandet, bloggandet, jobbandet och allt det man gör känts så banalt som denna helg. Samtidigt som just dessa, i det stora hela, banala saker också varit en väg att tänka på något annat. Sent på fredag kväll kom den förvirrande och fruktansvärda informationen om det som hänt i Paris och bara några dagar innan i Beirut. Ogripbart för de flesta normalt funtade människor. Att det kan finnas sådan ondska.. Nu handlar ju inte den här bloggen om politik, men hat föder ju hat och vi som bor på jorden har en hel del problem som behöver lösas om vi nu vill leva kvar på den.


Förutom jobb på Stadsteatern har jag i alla fall tränat på och testat sanddäck som jag tänkt att jag ska köra med i Koksijde i helgen, där banan mestadels består av djup svårcyklad sand. Jag har fått låna ett par däck av Ignace och måste säga att det blev enorm skillnad mot ett par vanliga däck. Man flyter liksom mer ovanpå och cykeln drar inte upp lika mycket sand som med ett par allrounddäck. Blir det blött blir det knepigt att välja mönster dock, eftersom det är helt värdelöst grepp i lera och det är några gräspartier på banan som kan bli riktigt leriga vid regn med.

En utmaning är att hitta mycket sand och även rätt typ av sand som liknar den i Belgien. Sandhammaren på Österlen, där finns till exempel en massa sand men den är för mjuk, finkornig och "rinner" bara. Vi var i Askimsviken, men där var sanden för grovkornig och kompakt och alldeles för lättcyklad. Volleybollplanen på samma plats var bättre, men väldigt kort. Bäst var badet vid Näset där vi till och med kunde få till utförskörning och en sväng. Hoppas få till ett sandpass till innan jag drar till Belgien, men skulle behöva en vecka eller nåt tror jag. 




Dessutom hittade vi det obligatoriska träningsdjuret. Man måste alltid hälsa på ett djur när man är ute och cyklar, annars är inte passet riktigt komplett. Ser ni vilken fin lera hen har och klafsa omkring i? Jag ville cykla där, men kände att hornen var lite väl skräckinjagande... 

Idag har jag varit hos sjukgymnast och fått övningar för mitt knä. Gick bra men blev grymt trött i de muskler vi tränade, så det kanske behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar