lördag 1 november 2014

Sommarvärme på Koppenberg!


Foto: Krist Vanmelle Fler bilder här!
Det är värmerekord för säsongen här i Belgien. Varmaste novemberdagen på över 100 år med 21 grader. Folk badar vid kusten och fikar i shorts och linne i städerna. Och så körs det cross också på och runt Koppenberg.
Körde ett testvarv efter nybörjarna och kunde konstatera att det var snorhalt i utförslöpan på skrå. Jag och tre andra åkare som körde efter mig sladdade omkull på exakt samma ställe, det måste sett roligt ut. Sen sladdade jag ytterligare en gång och höll på att bli överkörd av Kevin Pauvels, som skrattade (kul att man kan lyckas få den till synes allvarliga mannan att dra på munnen lite). Efter testvarvet bestämde jag mig för att starta med cykeln med rhinodäck. Det var inte så geggigt, mer än efter startrakan och där var det å andra sidan väldigt lerigt. Ni som såg streamen när herrarna körde, det ser inte så farligt ut det där partiet när de bästa tar sig igenom som om det var stenhårt. Jag kan säga att det gick knapt att cykla där. Under racet fick jag springa delar av det varje varv utom ett.

Under racet fick jag en halvbra start, men lyckades undvika några vurpor och låg med ganska bra ändå till slut. Banans karaktär gör att starten inte är avgörande, eftersom det långa stigningarna drar ut fältet snabbt och gör det lätt att komma om. Men man behöver ju inte lägga sig sist heller. Jag hamnade i en grupp om 4-5 cyklister och kände att jag var starkast uppför av dem, men fick bita på de snabba partierna. Försökte dra ifrån uppför och det lyckades ganska bra tills jag gick i backen på ett halt asfalt parti och fick "börja om igen". På näst sista varvet bytte jag till cykeln med de mer snabbrullade däcken och det första som hände var att jag vurpade på skråt. Låg 11:a men tappade tre placeringar på detta. Lyckades sedan plocka mig upp till en 13:e plats och höll undan in i mål.
Blev 12:a eller 13:e förra året med i Koppenberg, men i år var startfältet bättre tack vare prispengarna så det var nog ett litet bättre lopp än förra året. Ett bra race tycker jag om än inte fantastiskt. En topp 10 placering hade varit fint att få till.  

I morgon är det Zonhoven som ska köras. Alla jag pratat med säger att det är helt galet brant och svårt att köra i sandpartierna. Säger Belgarna att en bana är svår och brant så kan man lita på att den är det. Vädret spår lite regn men varmt. Det ska bli spännande, man är ju inte så van att köra sandbanor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar