fredag 9 maj 2014

Österlen


Det är fint när rapsen och äppelträden blommar här på Österlen. Bilder kommer senare!
Jag skev ju i förra inlägget om Öresundstågets uppryckning. Vad gäller Skånetrafiken och Pågatågens betyg, som ju också accepterar cyklar, blev betyget inte lika högt. Bemötandet från tågvärden var minst sagt -snorkigt. Tåget, som enligt uppgift skulle inkomma 2 minuter för sent inkom istället i tid, bra det. Jag reste mig, tog min cykel och bagage och gick mot tåget. Närmaste vagnen -ingen cykelvagn, andra vagnen, ingen cykelvagn, tredje vagnen, Ja cykelvagnen! -Men den stängdes precis framför näsan på mig och gick inte att öppna. Tågvärden vinkade in mig i en vagn längre fram och sa, på ett mycket snorkigt sätt - men skynda dig- nu hindrar du tåget! Jag undrade hur jag skulle kunna veta vilken vagn jag skulle till på förhand. Fick till svar att jag skulle gå fram i tid till tåget. (-vilket jag gjorde men det är ju svårt att ställa sig rätt när man inte vet vilken vagn man ska till). Nu är ju inte jag känd för att gå särskilt sakta men för att inte vara i vägen väntade jag tills de utan cykel och jätteväska skulle kunna få gå på ifred utan mitt cykel och väsk-kånkande. Helt fel resonemang av mig att vara artig tydligen. Man förväntas tydligen veta vilken vagn man ska till med rullstolar/cyklar och barnvagnar, trots att man inte åkt med tåget innan och trots att den kan vara på olika ställen beroende på vilket tåg det är. Den kunde ju lika gärna vara längst bak i tåget som längst fram.
Sen skulle biljetten kollas och jag blev återigen på ett snorkigt sätt upplyst om att jag minsann skulle ha biljett till cykeln också. Ja visst sa jag, det har jag, vill du se den? Tågvärdens förvåning/besvikelse gick inte direkt att ta miste på om man säger så. Man pratar ju så fint om kundernas "resupplevelser" och detta var en dålig resupplevelse helt enkelt. Dessutom, kiss och blött papper på golvet och kiss på toalettpappret på toan, som även var fyllt med klotter. Något som stör mig är när folk som jobbar med service tänker mer på vad som är bra för den själv än vad som är bra för kunderna. Jag jobbar själv med service och att ge kunder näsknäppor på det sättet jag fick är otänkbart för mig. Men det kanske är mig det är fel på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar