tisdag 8 april 2014

Bättre än väntat.


Äntligen verkar förkylningen släppt taget om mig! Ok, jag hostar en del och får hostattack ibland på natten, men då jag har astma blir mina luftrör gärna irriterade i veckor efter en förkylning, så det är bara att hoppas att det också släpper snart. 

Igår körde jag första intervallpasset på en och en halv vecka och som mångårig uthållighetsnerd har man ju nånstans i bakhuvudet inpräntat att ofrivillig vila gör att all, ja precis All kondition och form försvinner omedelbart och att man får börja om från noll igen med att bygga upp sin fysik. Nu vet ju jag mycket väl att det inte alls är så, utan att man oftast inte tappar så mycket form på en veckas förkylning. Men de där tankarna finns ändå där och jag vet att andra som sysslar med uthållighetssport av olika slag har samma tankar. 
Hur som helst, faktum är att jag nästan kände mig starkare efter, än innan förkylningen och belastningen på Monarken visar att jag ligger kvar på ungefär samma nivå som innan, ja, kanske till och med lite bättre.
Kanske det var något skit som låg i kroppen mellan förkylningarna, vad vet jag? 

Idag blev det skogspass i regnet. Det var fantastiskt i Änggården, så regnet spelade ingen roll. Övade brant klättring (som jag inte klarat innan, men som idag klarades av), lite hopp och lite allmän stigkörning. Körde igenom vitsippedalen mellan Sahlgrenska och Botaniska hem (jag vet att man inte får cykla där..), här finns verkligen Göteborgs vackraste stigar så här års och om några dagar kommer alla vitsippor att stå i full blom. Missa inte! 

Nu hoppas jag att få träna utan missöden och infektioner ett tag, jag har nämligen blivit medlurad på en strapats i mitten av maj som behöver lite träning, i alla fall för mig som inte är distanstränad. Angelica  Edvardsson tyckte nämligen att jag skulle hänga med och köra det här: BEMC. 3-dagars UCI-tävling i Belgien. Många, mil, höjdmeter och poäng att kriga i och om. Jag är ju inte så värst svårövertalad när det gäller strapatser likt dessa, så jag bestämde mig snabbt för att hänga på. En snabb titt på herrarnas startlista får en lätt att tro att det är ett cyckelcrosslopp som går av stapeln. Kul att så många stora cx-stjärnor vill köra mtb under "off-season".Tyvärr innebär det att jag missar UCI-tävlingen i Vårgårda som går samma helg, men det kommer förhoppningsvis fler tillfällen att köra de racet. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar