lördag 23 mars 2013

Nylagad!


Så, då har de äntligen lagat min handled. På bilden ser ni den titanplatta som satts in för att hålla benen på plats så de kan läka. Plattan får sen antingen vara kvar, eller så tas den bort om den är till besvär.

Jag ska ha gips i bara två veckor och sedan får jag någon form av orthos som stöd för handen. Redan nu är jag igång med rörelseträning av fingrarna och det har verkligen blivit framsteg på bara två dygn. Från att knappt ha kunnat böja fingrarna efter operationen, till att idag kunna knyta skorna, hålla i en penna och skriva på datorn med båda händerna (det senare mycket skönt då det ju går dubbelt så fort att skriva). Många tror att armen måste hållas stilla i mitella efter en sån här grej, vilket är helt fel. Armen och handen ska röras på så mycket som möjligt för att läkningen ska gå fort och resultatet bli bra. Lyfta stekpannor och annat tungt är förstås inte bra.

Dygnet efter operationen var dock inte så kul. Jag hade otrolig smärta, trots att jag knaprat i mig alla de starka mediciner jag fick med mig hem, så vi fick åka till akuten morgonen efter för att gipsa om och få ännu starkare värktabletter utskrivna. Gillar verkligen inte att knapra så starka mediciner, då man känner sig påverkad av dem, men smärta efter operation är inget som på något vis är nyttigt att "stå ut" med. Den gör att man inte sover, går omkring och spänner sig, är ledsen och kanske inte heller klarar av göre de rörelser man ska som tänkt, vilket i sin tur ger sämre läkning. Nu känns det dock bättre och smärtan börjar gradvis klinga av.

Jag måste säga att om man bortser från den långa väntetiden på operationen, vilket är oacceptabelt egentligen, så har alla bemötandet från de sjuksköterskor och läkare jag stött på varit fantastiskt. Det krävs något speciellt för att jobba med människor på det sättet.

På måndag blir det besök hos handteurapeut för mer träning av handen och i morgon blir det att hoppa upp på trainern en stund. Det känns så skönt att operationen nu är avklarad och att man nu kan ta nästa steg i rehaben!

2 kommentarer: