lördag 9 mars 2013

Första Testet!

Igår var jag ute och testade 29ern för första gången!
Riktigt fint väder dagen till ära, kallt men med den där  känslan av vår. "Tittify-väder" helt enkelt!
Jag filmade lite idag, tyvärr hamnade kameran lite för mycket framåtvinklad och man blir lätt illamående av att titta på filmen. Men ni som aldrig varit i Ängårdsbergen, ta er en titt och se hur fint det är så här års. Fortfarande lite isfläckar, ibland till och med väldigt mycket is, men inte en lerpöl så långt ökat nådde och hårda snabba stigar. Ca 10 minuters cykling i klippet, men ni kan ju spola fram om ni inte orkar se hela.  
 Hur var det nu då?Det första intrycket när jag hoppade på cykeln och åkte iväg var: "Jisses vilka jättehjul!" Det hela blev inte bättre av att jag hela tiden tittade ned på de där hjulen. De ser verkligen stora ut uppifrån. Intryck nr två kom i den första backen inne i Änggården och var: "Jäklar vad den går bra uppför!"

Jag upplevde att cykeln hade grymt bra klätteregenskaper, med bra grepp och flyt, särskilt i lite stökigare klättringar, där rot och stenpariter som är lite kluriga att ta sig upp med med en 26"-mtb känns väldigt mycket lättare. Samma känsla blir det utför, stenar och rötter känns mindre. Jag fick också mindre "tippa-framåt känsla" när jag körde några branta partier utför. I lite högre farter känns den stabil, men jag körde lugnt idag, så det ska blir spännande att testa ännu högre fart. Cykeln är lätt, lite lättare än min gamla, vilket gör att den accelererar bra. Jag upplevde att jag valde lite andra spårval med de större hjulen än vad jag kanske gjort med 26" hjul. Mer rakt på och på ställen som varit svårare med mindre hjul. Det finns ett ställe som är som en ministenkista i änggården, där jag ofta får stopp med den gamla cykeln. Detta parti tog sig 29:ern över lätt som en plätt, trots ett icke optimalt spårval från min sida.

Sittställningen känns rätt lik den jag hade på min gamla cykel men det behövs lite småjusteringar innan jag är helt nöjd. Den känns inte så stor som man skulle kunna tro, (förutom då man tittar ned på hjulen då) då jag bara är 161 cm lång, i vissa situationer känns det lite ovant, men det gör det ju alltid på nya cyklar.

Idag blir det ytterligare ett pass på mtb:n och jag tror att jag ska åka upp till Skatås och kolla om det är mycket is på stigarna där. Är det det blir det väl att åka tillbaka till Ängårdsbergen istället.

2 kommentarer:

  1. Grattis till nya hojen! Ser ut att ta sig fram fint över stenar och rötter, fast det är väl kanske cyklisten förtjänst till stor del också :)

    F.ö. grymt avundsjuk på de fina barmarksstigarna, Västerbotten må vara fint men här ligger då snön meterdjup fortfarande. Tror jag bor på fel ställe för att vara wannabe-cyklist.

    SvaraRadera
  2. Tack Tack! Det känns verkligen som cykeln gör mycket av jobbet själv på vissa ställen med de stora hjulen jmf med en 26"

    Jo barmark är ju gött när man vill cykla, men ni har ju ordentliga vintrar med snö och fantastiskt skidåkning. Det är vi här nere avundsjuka på! (även om vi haft lite snö nu efter nyår)

    SvaraRadera