onsdag 30 januari 2013

Massor av berg!

Snacka om rätt bok till rätt person! Mackan är smart, för att få slut på mitt tjat om berg, gav han mig en bok som bara handlar om berg och dess stigningar. Här finns många av de klassiska stigningarna med, liksom tillhörande myter och historier. Själv gillar jag främst uppförscyklandet i sig tillsammans med hur högt över havet man kommer (höga bergspass=bra bergspass) och i bland hur snabbt man klarar av att köra upp, liksom ned för den aktuella klättringen. Hur mycket det lutar och var på den aktuella stigningen det lutar mest, tycker jag är mindre intressant, egentligen inte heller om den varit med i touren eller vem som vunnit etappen med stigningen, men det får gärna finnas många och konstiga kurvor och tunnlar. Magnifik utsikt ger givetvis pluspoäng.

En snabb räkning visar att jag faktiskt bara cyklat upp för tre av stigningarna i boken. Plus två, som körts upp med bil (Passo Gavia och Grossglockner), fast det räknas väl inte?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar