torsdag 24 januari 2013

Löpning + Spinning - fortfarande trött i benen!


Veckan som är är en lugn vecka rent träningsmässigt. Kände att jag behövde ett litet break efter de senaste CX-tävlingarna i Holland. Bra timat, eftersom det varit mer än 10 minus ute i stort sett hela tiden denna veckan. Hittills har jag tränat 1 timme och 50 minuter och detta gjordes igår i form av ett kort joggpass och ett 90 minuters pass på spinningcykeln, lett av grymme Magnus Gårdmark. Det är så gött när man vanligen brukar vara den som instruerar  ibland får vara den som är med på klassen. Man behöver inte säga nåogot alls, utan kan bara köra järnet. Och järnet blev det förstås, hur ska man annars köra på ett 90 minuters spinningpass? Upplägget successivt långsammare tempo i varje block. Tycker att jag kunde pressa upp pulsen rätt ordentligt på slutet av varje parti (95% av max som mest), trots att kadensen var betydligt lägre än vad jag normalt kör på mina intervaller. Fick ungefär samma känsla som när man kör på sin lättaste växel i ett segt, djupt, lerigt parti på en CX-tävling. Man vill växla lättare, men man har redan den lättaste växeln i, alternativet om man inte orkar blir att kliva av, fast det vill man inte, då man förlorar både fart och flyt. Så man sitter kvar och trampar tungt och känner hur benen brinner. Ungefär den känslan. Kändes gött!

Ikväll drar jag ned till Österlen för att hälsa på mor och far. Hoppas på att kunna åka en del längdskidor när jag kommer tillbaka, om det nu inte blir plusgrader. Tanken var att åka den här veckan, men efter vurpan på den hala träbron för två veckor sedan, har jag haft svårt att hålla i saker med hölgerhanden. Styret har funkat som tur är och som tur är är jag också vänsterhänt. Lyckades få handen röntgad i går och ingen fraktur syndes, men det kan vara en liten spricka. Är in alla fall glad att jag inte behövde något gips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar