tisdag 18 september 2012

Utan musik skulle jag långsamt och plågsamt tyna bort.

Det händer då och då att de som besöker mina spinningpass undrar vad det är för musik som spelas. Jag är ganska dålig på att lägga ut spellistor och det beror nog främst på att jag är lat och inte orkar. Här kommer dock listan från gårdagens spinning, eftersom det var någon som frågade. Kanske kommer jag göra det oftare. Eller så får de som vill veta påminna mig!

Så för er som är intresserade: here it is!


När jag började köra spinning för en massa år sedan, var det ofta väldigt hemligt vad man använde för musik, om man nu hade hittat något annorlunda. Man ville vara unik och hitta den mest spännande, den coolaste (eller konstigaste) remixen eller "underground-ambient-deep-progressive-house"-artisten. Dessutom var det ju mycket svårare att få tag på bra, speciell musik om man inte ville ha sådant som redan var sönderspelat.
Idag finns det mesta att få tag på genom Spotify och fördelen med just detta program är att man kan lyssna på massa olika slags musik utan att det kostar så mycket. Själv betalar jag gladeligen 14 kr för att få ladda ned en låt jag verkligen gillar, men kanske inte vill köpa ett helt album för.
En del undrar hur jag hittar min musik och enklast kan man väl beskriva det som att jag hittar den lite var stans och givetvis, genom att lyssna mycket på musik. På radio (främst P3), på Spotify och på nätet i övrigt liksom när jag är utomlands. Hör jag en bra låt, brukar jag se om det finns någon slags remix på den som kanske passar bättre till spinning. Ofta fastnar man för mixar gjorda av samma artist/dj och då kan man hitta en massa "ny" musik genom att söka på just den "remixaren". Sen gillar jag att slänga in en och annan gammal låt som tex en remix Kraftwerks-Radioactvity  i listan ovan. Originalet släpptes 1975 av Kraftwerk!!

Musik är något jag skulle ha svårt att klara mig utan. För mig är själva melodin, soundet och stämningen som skapas viktigast. Texten är för det mesta av underordnad betydelse för min del, även om jag fastnar för vissa låtar just på grund av texten, särskilt om de sjungs på svenska. Jag lyssnar på mycket olika typ av musik och har ett 2-3 artister som jag skulle beskriva mig som ett riktigt "fan" av (i min definition, kunna tänka mig att åka väldigt långt och betala väldigt mycket för att se live). 
Jag skulle gärna spela mer på egen hand, men har för tillfället inget att spela på, vilket jag sakar mycket. Jag började spela piano när jag var 7, men är inte särskilt duktig, just eftersom jag aldrig spelar.
Men jag gillar att sitta och "klinka" och skapa egna melodier eller på gehör spela låtar jag gillar.

Vi är ju oftast barn av vår tid och våra hjärtan klappar mycket för den musik som var populär då vi själva började intressera oss för musik.. Första singeln jag köpte var Erasures "Oh Lamour", som ett tag snurrade oavbrutet hemma. Som tur var fanns det en B-sida också, så att det inte blev så tjatigt för de andra i familjen, själv var jag görnöjd! Kan inte säga att jag lyssnar särskilt mycket på just Erasure idag, men en hel del annat från samma tid!



    

6 kommentarer:

  1. Tips, kolla in på youtube och Assemblage 23 nya album, speciellt låten Darkflow, albumet heter Bruise. Från en "synthare" till en annan :-D

    Mvh
    Fritz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag lyssnat. Blev fast efter första låten :) Tack än en gång för tips :)

      Radera
  2. Tack för tipset. Ska kolla :)

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att få ta del av din spellista!

    I bland behövs lite mer inspiration för att hitta lite annan musik än det man vanligtvis spelar, perfekt;)

    Visst är det så att vissa låtar bara tigger om att spinnas till? Och andra måste liksom mogna fram och som du säger, hittas i andra remixer.

    SvaraRadera
  4. Min första platta var Forever Young med Alphaville. Jodå så att...

    SvaraRadera
  5. Så är det absolut, Helena! Eller så är man skadad och funderar: funkar den här till spinning, för varje låt man hör :) oftast är ju remixar bra på "kända" låtar för att de känns lite annorlunda än den som spelas på radio flera ggr/dag.

    Ja, där ser man Henrik, det blev ju folk av dig med till slut ;)

    SvaraRadera