söndag 9 september 2012

Kvalitétsträning!

Foton från Västgötacupens sida

Helgen var tänkt att ägna åt ett lugnt pass och en introcrossträning på cx-hojen. Istället blev det en tävling på mtb i Västgötacupen och en träningstävling på cx:en. Min tanke var att åka och titta på MTB-tävlingen i Skatås utan att tävla. 1997, när jag precis hade flyttat till Göteborg, såg jag min första MTB-tävling "live" någonsin och då av en ren slump när jag var ute och sprang i Skatås. Faktiskt körde man redan då på några av de stigar som banan går på idag så det var ju med viss nostalgikänsla i kroppen jag rullade iväg till Skatås.

Väl där fick jag dåligt samvete för att jag inte var anmäld, när jag fick höra hur mycket jobb CK Master lagt ned på sin bana, hur de jobbat till sena midnatt och gått upp kl 5 för att arrangera tävlingen och hur få som faktiskt var anmälda. Så efter lite övertalning anmälde jag mig, jag är ju väldigt snäll av mig och får lätt medlidande med folk som jobbar hårt. Hade inga extra kläder och fick köra i överdragsjackan och med den enda stora flaska jag hade med mig.
Var ensam i damelit klassen, men hade i alla fall några medtävlare i Maxi-damklassen. Tävlingen gick bra efter de knappa förberedelserna körde ensam hela loppet utan att se någon vare sig framför eller bakom. Hade hoppats att komma ifatt någon i herrklassen, men de var också få och alla av dem körde fort.
Det är rätt svårt att ligga och pressa sig ensam i skogen, alltid lättare att ta i mer när man ser någon framför eller är jagad av någon. Samtidigt är det skönt att köra med banan helt för sig själv. Hade pyspunka sista två varven och fick köra lite försiktigt, men det höll sig i alla fall till mål.
CK Master ska ha en eloge till den fina banan de fixat till. Den blir bättre och bättre ju fler som kör där.

Idag bar det återigen upp till Skatås för lite träning på CX-hojen. Jag blev lite försenad eftersom jag är så morgontrött och missade större delen av själva teknikträningen. Sen körde vi "tävling" i 2 heat på runt 15 minuter. Första heatet gick dåligt för min del. Jag körde fel väg, ramlade i samma sväng två gånger och körde allmänt dåligt i kurvorna. Inför heat två tog jag ur ganska mycket luft ur däcken, vilket visade sig vara ett bra drag, för i andra heatet kunde jag vara med och fightas med killarna längre fram i fältet. Det blev en enorm skillnad i grepp! Heat två gick ca 1.30 snabbare än heat ett för min del, ganska mycket tid på den korta sträckan. Det är dessa små detaljer som kan göra stor skillnad och det är bra att testa på en träningstävling.

Efter träningen fick vi saft och bulle och sen åkte vi hem.

Nu ska jag titta på Sprint VM i MTB på nätet. Grym underhållning och tummarna hålls för svenska tjejer och killar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar