måndag 30 januari 2012

CX-VM Frustration och ståpäls!




Det här med cyclocross. Vad är egentligen det? Är det en liten cykeldisciplin i utkanten som bara de mest inbitna cykelnördar a känner till och följer på halvhemliga sändningar på nätet? Eller är det en sport som engagerar ett helt land, där de flesta har en favorit de håller på särskilt? I Sverige, det förstämda i Belgien definitivt det senare.
Jag tror man utan att överdriva skulle kunna säga att cyclocross i Belgien är ungefär vad fotboll är i Sverige. Något gemene man pratar om, tittar på, har åsikter om. Och framför allt, festar rejält ner de tittar på det. Igår på VM var Belgiens Kung där,det ni!

Det började när vi checkade in på hotellet i Brugge. Receptionisten undrar vad vi är för landslag och när vi berättar att vi kör cyclocross skiner han upp. Aha, VM i Koksjide? Han påpekar att de har väldigt bra åkare, beskriver banan som svår och speciell med all sin sand och flikar in att han själv minsann håller på Pauwels. I Sverige får man alltid förklara vad cyclocross är och man blir ofta i princip idiotförklarad. -Tävlar damer och herrar i samma klass?, är en vanlig fråga. Här är det första nyhet i radio att en belgare vann VM.
I Sverige får man vara glad om det kommer någon på crosstävlingen överhuvudtaget. Vill man däremot titta på VM live i Belgien kostar inträdet 25 euro för en dag. Avskräckande? Ok, totalt såldes ca 65 000 biljetter på förköp. Sen var det väl alltid några tusen till som köpte entrébiljett samma dag. Vi var ju på plats och skulle titta på herrarnas lopp, men såg i princip ingenting på grund av allt folk som redan på morgonen intagit sin plats på de ställen man såg mest. Å andra sidan hade man ju inte viljat missa ljudet av så mycket folk när starten i herrarnas lopp gått. Ståpäls.

I herrtävlingen hade belgien 7 åkare och de placera sig på plats 1 till 7. Snacka om att hånskratta åt de andra länderna. Det fick ju i alla fall visa att det är deras sport och att de är bäst på den.


Mitt eget lopp då??
Jag tycker att det är otroligt svårt att sätta en placering som mål för en så stor tävling, men för min del så hade jag satt top 30 som gränsen för vad som var ok för mig och den kapacitet jag har just nu som cx-cyklist. Jag var 37:a och blev avplockad förra året, det var ju ett kliv i rätt riktning. Så alltså borde jag vara ganska nöjd. Men det är jag inte. Jag är frustrerad.
Starten, som var det jag var mest nervös för, gick bra och jag hade inga problem att ligga med i klungan. Innan första sandbacken hoppade jag av cykeln som planerat för att slippa tappa tid på att hoppa av mitt i den. När jag nästan var uppe kände jag att cykeln gled bakåt istället för framåt och jag själv dras med. Det visar sig vara en tjej, som råkat trampa mellan två ekrar på mitt hjul och fastnat med foten. När vi väl trasslat ut henne och kommer iväg var jag för stressad och märkte inte att kedjan hoppat. Försökte växla upp den i farten, misslyckades med det, fick stanna och lägga upp den istället och kom till sist iväg, en bra bit efter resten av fältet.

Det kändes inte alls bra. Jag jagade och jagade och stumnade i benen och kom till sist ifatt de sista och började plocka placeringar. Jag körde dock för sakta för att hinna upp till den delen i fältet där det var mer tätt med åkare. Så det blev som det blev. Egentligen handlar det inte om jag blev nr 16, 22, eller 42 eller just 30 i mål, jag känner bara att jag inte kunde göra mig själv rättvisa och jag vet att min kapacitet är högre än detta, så därför är jag inte nöjd. ”Shit happens”, sa en belgisk vän till mig, och det är väl dagen sanning, det är bara så svårt att acceptera det.

Jag har dock redan brutit ihop, kommit igen, spottat i nävarna och är mer motiverad än någonsin!
CX-Världscuppen har fina tävlingar 2012/13 och jag har en dröm och ett mål att köra hela den. Hur jag ska få ihop det ekonomiskt vet jag inte, men hoppas kunna hitta en lösning på detta delikata ”problem”med.

Nu är det ledigt i 2 veckor och träningen blir lite mer ostrukturerad,med mindre fokus på cykling. Det är ju kallt i Göteborg, så det kanske kan bli lite skidor!   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar