lördag 26 november 2011

Världscupen i Kokjiside

Så var världscupspremiären  i cyclocross avklarad! Det främsta vi tar med oss hem är nog att  begreppet sandhinder i cyclocrossbana har fått en helt ny dimension.
Det var en riktigt tuff bana de bjöd på i Belgien. Jag hade sett lite tävlingar på den banan på Youtube hemma och dragit slutsatsen att det skulle bli mycket sand, Magnus sa dock att det bara skulle vara lite sand. Väl på plats insåg vi att det visst var en del sand. Si sådär hälften av banan ungefär.
I Sverige har vi ibland enstaka sandhinder  på tävlingar. De brukar vara max 10 meter eller något. Det här var något helt annorlunda. Mestadels var det djup, spårig, finkornig sand, både när det var platt, uppför och utför. Mellan dessa partier var det asfalt och gräs. Banan hade varit tuffare och svårare än de flesta banor i Sverige, även utan sand.  De bästa cyklocrossherrarna i världen kör ofattbart bra, även i sand. Det är svårt att fatta att de kan köra på de ställen där de kör och dessutom troligen snabbare än vad man själv kör på asfalt. Man måste se det med egna ögon för att förstå det.

Redan när vi parkerade bussen en bra bit från tävlingsområdet luktade det pommes frites. Cyclocross och pommes frites med majonnäs hör ju väldigt mycket ihop. Och öl så klart. Massor av öl. Ska publiken komma och betala 15 euro för att få komma in på tävlingsområdet och titta på tävlingarna så måste det finnas öl. I Sverige hade det troligen varit otänkbart, men i Belgien är det ett givet tillbehör. Så blir många också väldigt fulla när de tittar på cyclocross. Det där med att man i öviga Europa kan hantera alkohol bättre än i Sverige bara för att det är lätt att få tag på är bara skitsnack.

Så till racet:
Efter en kass start för min del, där jag var nästan sist ut på startrakan, plockade jag en del placeringar på första gräspartiet, för att strax därefter tappa nästan allt igen, eftersom min kedja hoppade i första sandpartiet. En bit bak i startfältet går allt betydligt långsammare och man får jobba för att ta sig om, precis som i cross country. Efter ett tag kom jag dock in i flytet och plockade placeringar varje varv. Efter ett tag blev jag riktigt trött, men många var ännu tröttare. Jag lyckades bita i även på sista varvet och plockade två placeringar till. Det slutligen blev en 28:e plats. Mål nr 1 för min del var att inte bli avplockad och mål nr 2 att komma topp 30. Jag klarade båda vilket jag är nöjd med. Det dock finns mycket som kan förbättras, vilket är extra inspirerande. Jag behöver få vassare armbågar överhuvudtaget, men framförallt i starten. Jag plockade mycket under de ställen vi fick springa och med lite mer löpträning, med cykeln på axeln kan jag nog plocka ännu mer där.. Många tjejer tycktes krokna just på grund av den tunga löpningen. Med lite mer träning i sand, som jag egentligen aldrig tränat att cykla i specifikt, eftersom det är så sälland vi har sand hemma i Sverige, går det nog att förbättra åkningen en hel del totalt sett. Kajsa gjorde ett mycket bra lopp och slutade 21:a, riktigt grymt kört. I herrklassen slog Magnus till med en 38:e plats och Dennis blev 53:a i juniorklassen.

Nu åker vi hem :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar