tisdag 17 augusti 2010

Indie? Nej, Outie!

I helgen som gick var det ju Way Out West här i Göteborg. Vi var inte där, men gick förbi.
Vi såg folk i olika åldrar, men främst såg vi människor som klädde sig på ungefär samma sätt i någon slags indie-stil. Människorna var identiska med dem som fanns på Restaurang "Kontiki" vilken vi besökt tidigare under veckan. Kanske beror det på att det är så nära därifrån till Slottskogen?

Det hela handlar ju om att vara originell och sticka ut, men när alla vill vara originella och använder sig av precis samma attribut för att vara originell, faller det hela så klart. Istället blev det vi som blev de originella, eftersom vi i sammanhanget var helute rent stilmässigt. Två riktiga Outies helt enkelt. Själv ser jag ungefär ut som teckningen ovan, det enda som är stil är mina blå Converse som åtminstonde är lite coola.
Jag är helt hopplös och jag vet om det! Stiltips, någon?

Jag är van att vara en Outie och inte särskilt ledsen för det. När jag flyttade till Göteborg och började plugga och jobba på ett av stans "bästa" gym, cyklade jag i princip överallt jag skulle, även om det så var ut på krogen. 95% kollegorna och studiekamraterna, gick, åkte taxi eller på sin höjd, tog spårvagn. Jag kände mig som en utböling, hur o-cool som helst!
Några år innan, då jag bodde i Karlstad och löptränade som mest var det samma sak. Ingen tyckte det var coolt att springa, bara konstigt och jobbigt (förutom de i klubben så klart som var ännu värre än mig). Man skulle träna fitness i maskiner och "low-inpact" och dricka "fat-burner"-dryck.
Samma sak var det med maten. Jag blev vegetarian när jag var runt 17 år och var bland annat intresserad av det som då kallades "Levande föda", liksom groddar och alger. Sådana saker var det bara hälsohemsmänniskor som sysslade med, det var töntigt och konstigt.

Jag kommer som sagt alltid vara en Outie, men tönigheterna ovan är idag hel-inne, vilket är positivt.

-Att cykla dit man ska har blivit en trend, som varje klimatsmart människa ser som en självklarhet (och som man gärna framhäver att man gör)

-Löpning känns som det hetaste man kan syssla med i träningsform för tillfället. "Alla" spinger!

-"Levande föda" bytte namn till "Raw-Food" och blev genast mycket trendigt.

Hoppas att fler töntiga saker kan bli inne efter som jag tror att världen blir lite bättre då!

1 kommentar:

  1. Bra funderingar! Tror att du har helt rätt här.

    SvaraRadera