måndag 9 april 2018

Vår, surgubbshantering och utanför komfortzonen.


Japp! Har tillbringat några dagar på Österlen och fått lite vårvärme. Precis innan jag kom dit var det snökaos och första dagen låg det massor av snö lite här och var, men den försvann snabbt i och med att värmen kom. En natt kunde jag inte sova, fick ett ryck och åkte iväg till havet vid 5.30 tiden för att jag tänkte att jag skulle kolla in soluppgången. Det var lite mycket moln, men ändå magiskt att se ljuset komma upp från havet och höra naturen vakna.





Hittade faktiskt lite fina stigar att cykla på längs havet en dag, delvis det som kallas Skåneleden, (en vandringsled längs skånekusten) men tyvärr har den bitvis rasat, så jag fick leta lite alternativa vägar. Det som är roligt med alternativvägarna är att man hittar ställen och hus som man aldrig skulle hitta annars. Hade en plan att cykla längs med kusten och genom Stenshuvuds Nationalpark. Hade dock inte tänkt på att man inte får cykla igenom. Det är cykelförbud, vilket är lite synd för oss som cyklar mtb för det finns fina stigar där, men förståeligt. Jag hann inte mer än till en grind då det kom en gubbe som argt upplyste mig om att jag inte fick cykla där. Han verkade ha förväntat sig mothugg från min sida men jag ville undvika konflikt och testade ett bemötande jag använt mig av mot en annan surgubbe förra veckan, med gott resultat. Istället för mothugg, berättade jag lugnt att jag inte hade en aning om vart jag hamnat, att cyklat vilse och undrade om han kunde hjälpa mig att hitta ut till en tillåten cykelväg. Jag får erkänna att det var en halvsanning, jag visste att jag var på väg in i parken, men var inte helt säker på vart jag befann mig. I detta fall kändes det helt ok att strecha lite på sanningen. Och effekten blev bra. Gubben var inte sur längre, utan förklarade tydligt och glatt hur jag skulle köra. Jag tackade och han såg nöjd ut. Man får ju hoppas att han ändå tyckte att det var en trevlig om än förvirrad cyklist han stött på. För två veckor sen stötte jag på en surgubbe i Onsala och använde mig av liknande förklaring och bemötande, effekten var den samma. Gubben fick förklara vägen, fick ett tack från mig och så blev han glad. Eller i alla fall inte arg längre. Tror att det det är mitt vinnande koncept. Enda problemet är väl om man möter samma gubbe på olika platser och har samma vilseförklaring. Får väl tillägga att det även finns surtanter och dem kan man också försöka att omvända, men ni förstår nog hur jag menar. 



Den här veckan blir det skogscykling och teknikträning i fokus. Det behövs verkligen efter den här vintern. Körde idag och kände mig ringrostig på de riktigt tekniska partierna, men efter ett tag blev det bättre. Det är inte bara det att det blivit isfritt i skogen som gör att det blir fokus på skogen, i sista sekund har jag också anmält mig till GöteborgsEndurot, eller Glenndurot! Det ska blir riktigt skoj, men lite läskigt med, så jag aldrig kört endurotävling innan. Det är en bit utanför min så kallade komfortzon, men jag vill gärna utmana gränserna på olika sätt och det är alltid kul att testa nåt nytt.
För min del handlar det om att genomföra alla sträckorna utan att slå ihjäl mig, jag vet att jag inte har någon suck att utmana de bästa endurotjejerna utför. Jag är rätt långsam och behöver öva och jobba med min utförskörning hela tiden och jag ser detta som ett utmärkt tillfälle, inte minst för att det är ett stenkast från där jag bor. Har kört den hel del av de sträckor som man kört tidigare års tävlingar. Jag tar mig ned med min hardtail och tänker att det ska gå bättre med min endurocykel som har mycket dämpning och dropperpost. På vissa sträckor, där det går både upp och ned kör jag säkert snabbare med min xc-hoj dock, mest för att jag är mer van vid den och att en är lätt. Det är häftigt med Änggården, jag har kört där så mycket, men hittar fortfarande stigar jag aldrig testat och det tillkommer hela tiden nya här och var. Det hade varit kul att nån gång köra en XC-tävling där, man hade kunnat få till en riktigt backig och tekniskt bana om man hade fått/viljat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar