torsdag 26 april 2018

Nya prylar, jogg i 9km i timmen och en liten krasch.

Det är dags att presentera lite nya samarbeten och prylar inför säsongen!

Först min nya cykel. Efter tre fina år på Haibike, kommer jag i år köra på en Silverback.

Silverback kommer liksom Haibike från Tyskland och gör lätta, fina cyklar. Modellen jag ska köra heter Superspeed SBC Team Edition. Den blir, som det verkar den lättaste mtb jag har haft, med några mindre modifieringar än på bilden. Haibike har valt att fokusera främst på elcyklar framöver, vilket är förståeligt, då de ju är i framkant, därmed har de inga high-end mtbs utan motor. Silverback kändes som ett självklart val, när Rideaway tog upp detta märke. Det ska bli riktigt spännande att testa ett för Sverige mindre känt cykelmärke. Imorgon blir det äntligen premiärtur, skulle egentligen kört träningstävling idag, men cykeln hann inte bli kvar tills dess. Och kanske är det dumt att börja med det på en ny cykel?

Mitt huvud kommer att prydas av hjälm från Lazer  Riktigt snygga och lätta och med MIPS. Mips är ett ökat skydd i hjälmen mot rotationsrörelser, vid en krasch. Rotationsrörelser påverkar hjärnan och ger större risk för hjärnskador. Känns grymt bra på huvudet och en säkrare hjälm är ju alltid bra. Jag har även en integralhjälm från Lazer, för utförsåkning. Känns bra att äntligen ha en ordentlig hjälm för utförsåkning med. 


Jag har under vårvintern haft förmånen att få testa Maurten på träning under en längre period. Det har fungerat kanon, så jag kommer att fortsätta även under säsongen! Framförallt känner jag mig piggare efter de längre distanspassen med Maurten. En stor fördel för min del är att de har en sportdryck som innehåller mer energi än vanligt. 320 kalorier per 500ml! Ska bli spännande att testa på något etapplopp, då jag har svårt att äta ordentligt under och mellan etapperna på grund av jag mår illa och får kväljningar.


Jag har på fysioterapeutens inrådan även börjat att jogga runt 15 min per gång för att sedan öka lite varje gång. Jag skulle jogga lungt, sa han och jag eftersom var osäker på vad som definierades som lugnt, så jag frågade hur fort jag fick springa.  Runt 9km per timme blev svaret. Sagt och gjort, men det visades sig inte vara så lätt. 9 km per timme är sjukt långsamt! Det går nästan inte att springa så sakta. Får kolla oavbrutet på gps:en för att det inte ska bli för snabbt. Jag vet liksom inte om jag ska ta korta eller långa steg, eller hur mycket jag ska lyfta fötterna i den hastigheten. Och trots att det är så långsamt får jag träningsvärk efter. 

Har också lyckats att krascha rätt rejält, eller det kunde ha blivit riktig illa. Kom på en slinga jag kört några gånger förut och skulle köra ned för ett mindre stendrop. Gjorde en liten felbedömning och det hade även blivit uppkört efter dropet, så framhjulet försvann och jag flög över styret. Det var som tur mjuk jord och lera, men blev liggande och trodde först att jag brutit nyckelbenet. Efter ett tag var jag dock uppe på cykeln igen det gick att cykla, men kändes sådär lite konstigt ont runt nyckelbenet. Är fortfarande väldigt öm, men det känns stabilt och jag har både kört hopp i skogen och kört armhävningar och pull ups i gymet nu, så då kan det inte vara trasigt. Är glad för det. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar