måndag 10 oktober 2016

1+3 = bra helg!

   Många fina foton tagna av Mikkel Beisner från söndagens race finner du på GripGrab Danmarks Facebooksida!

Hemma från Österlen och Danmark. Race i dagarna 2, var riktigt kul och nu är benen ganska tomma. Bra det, det var ju lite det som var målet. Det blev vinst på lördagen och en 3:e plats på söndagen, så det får ju ses som en lyckad helg. Angelica slutade 5:a båda dagarna och Mackan som enbart körde på söndagen slutade 5:a i H40-klassen efter att i ledning fått stanna i depån och meka med en lös sadel/sadelstolpe. Surt, men bra kört i alla fall.

Jag Angelica och Mackan inkvarterade oss på övervåningen i ett litet fiskehus i Espergaerde precis vid stranden. Det var riktigt mysigt. Från fönstret såg vi folk som gick från byn till stranden i klädda bara badrock, för att ta sig ett höstdopp.

Båda dagarnas banor var ganska lika varandra, nästan bara gräs som underlag, ett löphinder, extremt slagit underlag (man skulle haft en heldämpad cross.) och i cross sammanhang -en hel del höjdmeter (ca 50-60/varv). Jag tänker på hur fint krattad, sopad, kortklippt, utjämnad och fixad banan i Slottsskogen var, man jobbar inte riktigt så i Danmark. Här hade man låtit fåren (i vars hage tävlingen kördes) "klippa" gräset och det låg kastanjer och annat kvar i banan. Lite mer rufft helt enkelt. Kan inte säga att jag föredrar det ena eller det andra bättre, men cross är ju sådan -banorna kan vara av väldigt olika karaktär och det är det som är lite tjusningen med det hela.

Lördagens race gick riktigt bra, drog i väg hårt med Två damer från Danmark, en Tyska och Angelica. Efter ett tag drogs fältet ut med mig i ledning Fick aldrig någon större lucka, den var väl en 20-25 sekunder som mest. Så jag kände att jag aldrig kunde slappna av helt, utan fick fokusera på att köra fort och hålla mig kvar på cykeln på de många stötiga partierna. Är grymt glad att jag lyckades hålla undan och rullade i mål ca 18 sekunder före tempostarka Rikke Lonne och nån minut före Danska mästaren Caroline Bohé.

På söndagen var jag betydligt tröttare och hade någon slags plan att köra lite mer avvaktande. Detta fungerade dock bara ca ett halvt varv, då jag tyckte det gick för sakta, blev lite för ivrig och gick upp och drog. Låg i spets fram till sista varvet då tyska Stefanie Paul ökade farten och drog ifrån, var stum i benen och kunde inte öka, även Caoline Bohé gick om och jag kunde med mycket slit täppa till luckan, men på asfalten in mot mål var jag helt rökt och fick rulla in på 3dje platsen, bara ca 10 sek från vinnande Lisette. Är nöjd med 3dje platsen men lite missnöjd över att jag inte höll min plan. Å andra sidan, har man vunnit dagen innan så gör det inte så mycket om man kör med "huvudet under armen" dagen efter. Fick i alla fall bra träning! Jag är en känslomänniska och kör ofta mer med hjärtat än hjärnan och då tar ivern över helt ibland. Får öva mig mer på att våga vara lite mer cool.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar