måndag 19 september 2016

Tack CK Master!


Tävling i Skatås igår. SWE-cup med UCI status. Riktigt bra jobb av arrangerande CK Master. Banan gick på klassiska stigar i Skatåsskogarna, vad jag hörde fick den mycket beröm av åkarna. Det är en bra och intensiv bana som bjuder på teknisk stigcykling, några tuffa klättringar, några lite kluriga partier och lite grusväg. Man bjuds på lite av varje alltså, vilket gör att det är många som kan gilla banan. Det är lite roligt, 1997 flyttade jag till Göteborg och första gången jag såg en MTB-tävling var just då på dessa stigar när jag var ute på en joggingtur. Kanske var det just den gången som gjorde mig sugen att prova på mtb? Jag vet inte, men nog är det en del i det i alla fall.

Det är ju alltid lite gött att kunna cykla till en tävling och slippa lassa in massa saker i bilen.

Ett bra, men litet stasrtfält i damklassen. 7 damelit och 2 dam junior. Visste inte vad jag kunde förvänta mig av kroppen eftersom jag varit så trött efter Långlopps SM. Det var Linn Gustavsson och Alexandra Engen som gick upp i täten i första skogspartiet. Försökte hänga med och låg ca 10sek efter. Efter första varvet kändes det som jag aldrig skulle orka 5 varv, det var så jobbigt! Fick börja lura mig själv mentalt. När jag är trött brukar jag medvetet eller omedvetet dela upp tävlingen, för att kollra bort hjärnan. Typ "kör bara ett varv till", "bara upp för den där backen", " bara det lilla skogspartiet" och så vidare. Till slut har man kört hela tävlingen ändå, trots att det kändes oövervinnligt i början.
Lite som när man var barn och åkte skidor med pappa som lovade att det fanns en kexcholkad bakom nästa gran, och nästa och nästa... Till slut hade man skidat runt det där eljusspåret.

Låg och körde tillsammans med Noora och Sara ett tag. Sara fick kort därefter punka och Noora och jag drog ifrån. Började kännas riktigt bra faktiskt. Precis efter sista backen utför innan varvning skulle jag bromsa in farten innan en sväng, men inget händer, bromshandtaget fram går i bott. Får dra ned farten med bakbromsen. Är oerhört nöjd att detta inte skedde innan eller mitt i den backen. Det visade sig att det gått hål på slangen till frambromsen och oljan läckt ut. Slangen har kommit emot skivan som successivt "sågat" hål i slangen. Inte bra! Jag kände att det inte var lönt att fortsätta utan frambroms, så jag stannade där. Kändes lite snopet att inte få fortsätta, jag låg ju ändå 3:a 4:a. Men sånt är livet ibland och jag fick ju två bra varv i tävlingsfart i alla fall. Som tävlingsmänniska blir man dock frustrerad.  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar