fredag 23 september 2016

Bokmässa och Crosshelg!



Bokmässan pågår för fullt här i Götet, fullt med folk rund mässområdet. Det är i många fall lätt att se på stilen vilka som ska till bokmässan. Jag försöker att inte ha fördomar och så, men man kan ofta se vilket mode som gäller för en viss bransch eller människor med visst särintresse. Det är som små "stilmarkörer" som lyser igenom. Eftersom jag, tillsammans med Angelica och Sara, ska gå på bokmässan i eftermiddag, kan vi återkomma med en spaning efter det. Jag har aldrig varit på denna mässa innan, vilket är dåligt gjort av mig.

I helgen är det även svensk Cyclocrosspremiär vid Slottskogsvallen och Göteborgs första UCI-tävling i Cyclocross. Förra helgen var det ju UCI-tävling i MTB, inte ofta man kan köra Internationella tävlingar två helger i rad i två olika dicipliner i Sverige. Bra jobbat Göteborgsklubbarna!

 Tävlingar i dagarna två, men jag har bara anmält mig till Söndagens C2:a. Jag har givetvis en massa "bortförklaringar" till detta, men främst beror det på att jag vill mjukstarta Crossäsongen lite och spara lite på mitt mentala krut. Det kommer att tävlas jättemånga tävlingar längre fram under säsongen och jag fungerar inte om jag kör "ända in i kaklet" precis hela tiden. Eftersom det var två tävlingar och den ena med UCI status, valde jag att köra denna. Hade ingen haft UCI-status hade jag valt lördagens tävling, mest för att ingen ska tro att jag valde söndagens race för att alla andra kanske är trötta med ett race i benen då. Valet av tävlingsdag har alltså enbart att göra med att det är en UCI-tävling.        

Det är kruttorrt på banan, inte ens partierna med jord är mjuka längre. Hade hoppats på regn och misär, men det kommer väl förhoppningsvis sen. Jag har tävlat minst 10 gånger på Slottskogsbanan, men bara vunnit en enda gång. Slutsatsen är att det är en svår bana att vinna på för mig, så jag fokuserar främst på att få till så bra cykling som möjligt och bli riktigt trött, så mycket mer går ju inte att göra. Får tyvärr också köra med traktordäcket Rhino på bakhjulet då hjulet med snabbare Smallbird på ju är sönder och jag inte hunnit limma om till en annan fälg. Smallbird fram och Rhino bak är en udda kombination faktiskt!  


2 kommentarer: