torsdag 18 februari 2016

Kommande race!

     Nu ska jag få bli så här trött nästan varje helg! YES! Foto: start-box.be

Japp! För ca 3,5 vecka sedan avslutades CX-säsongen (egentligen i förtid för min del -den pågår ju fortfarande nån helg till). Men jag misströstar inte för om 1 vecka börjar MTB-säsongen. Jag ska till Cypern och köra etapploppet i Sunshine Cup och veckan efter drar jag i sällskap av Mackan vidare till Spanien för att köra en C1:a norr om Valencia.
Varför denna internationella satsning så där på "ålderns höst" undrar ni kanske? Jo, det handlar givetvis om jakt på OS-plats. Och nej, det betyder inte att jag satsar på att få en OS -plats till mig själv, det finns det ju andra Svenska tjejer som är mer lämpliga att göra än jag, som i princip har medaljchans, Det hela handlar om att Sverige överhuvud taget ska få en OS-plats på damsidan. Jag är en hjälpryttare i detta sammanhang. Reglerna för att få en plats är inte helt logiska, platserna kvotas ut enligt ett ganska krångligt system som sträcker sig i två kvalperioder om 1 år vardera. Först är det nationsrankingen, där de tre som plockat flest poäng räknas med. Utifrån nationsrankingen avgörs sedan hur många platser ett land får, men man kan max få 2 platser på damsidan. Det visade sig vara Jenny Rissveds, Alexandra Engen och jag under denna period, något jag inte hade en aning om förrän förbundskapten Anders Ljungberg upplyste mig om det i höstas. Sverige ligger på damsidan strax utanför den ranking som krävs för att få en plats, vilket innebär att fler poäng behöver plockas för att stiga i rankingen. Eftersom alla andra länder också plockar poäng är det hela lite kritiskt.
Jag plockade poäng främst på SM och några UCI tävlingar som jag kört i första hand för att jag gillar att tävla, målet var aldrig någon ranking utan att tävla för att ha skoj. Man undrade om jag hade lust att tävla lite mer (jag är ju som ni kanske vet ganska lättövertalad när det kommer till att köra tävlingar..) och vi tittade redan då på race som kunde passa under hösten, bland annat några etapplopp, men det var lite för kort varsel för alla parter för att få i hop något bra program. Så då beslutade vi att lägga allt krut på våren istället, vilket passade mig bättre med tanke på jobb och pågående cyclocross-säsong.
Mål nummer ett är alltså att Sverige överhuvudtaget ska få en OS-plats till Rio. Det vore ju tråkigt om vi inte fick någon då vi har så duktiga cyklister på damsidan. Det bästa hade givetvis varit om vi fick två och både Alexandra och Jenny fick åka, eftersom jag tycker de är värda det, men då hade ett större mirakel krävts, att alla vann alla tävlingar vi ställde upp i och att vi var topp 3 på alla världscupstävlingar. Oddsen för detta är i princip obefintliga. En plats är dock inom räckhåll.

En del tycker det är konstigt att jag går med på att jaga poäng när jag inte har chans på någon plats och menar att jag får jobba för något som inte kommer gynna mig i slutändan. Jag ser det på ett helt annat sätt,  att jag får tävla på ett sätt jag aldrig haft möjlighet till annars, och just att tävla är något jag verkligen har passion för. Tävlandet har alltid varit själva syftet till att jag tränar. De flesta tävlingarna som valts ut har en nivå som passar mig, jag kan hävda mig på dem, men på ett OS krävs en mycket högre nivå. De poäng som förhoppningsvis rullar in, kommer till nytta för den som förhoppningsvis får en plats i slutändan. Och skulle det inte räcka, så har vi åtminstone försökt rädda situationen, även om jag kan tycka att man borde tänkt på det här med nationsrankingen lite tidigare och säkrat upp det hela genom att skicka ut fler cyklister att plocka poäng och stimulera cyklister att köra UCI-race. Det blir väldigt sårbart när det är så få cyklister som kör internationella tävlingar. Till nästa OS 2020 hoppas jag att man från förbundshåll och SOK håll jobbat ordentligt för att få fler dam- och herrcyklister att köra för OS-platserna och jag skulle faktiskt bli riktigt förbannad om jag blir tillfrågad att köra in poäng då med. Jag kan däremot tänka mig att åka med som ledare och moraliskt stöd.

Mitt tävlingsprogram under våren kommer i kommande inlägg!

5 kommentarer:

  1. Kul att få inblick bakom kulisserna. Cykel är en lagsport. Bra inställning och bra jobbat.

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt resonemang, grymt bra Åsa!

    SvaraRadera