måndag 14 september 2015

Silvermedalj!


Det blev en silverpeng igår på Långlopps SM i Ånnaboda! 
Loppet kan summeras kortfattat. Pigg i början, ensamkörning, trött och seg på mitten och sprättigt på slutet.

Den längre versionen kommer här: Det var en mycket konstig start SM. Herrarna startade först och vi skulle starta 15 sekunder efter  tillsammans med bland annat herrjuniorerna. Det konstiga var att vi inte ställt upp på en linje utan alla blev tillsagda att stå vid sidan om (av anledning jag inte förstod, det fanns plats att ställa upp bakom herrarna) och sen hade vi bara 15 sekunder på oss att åka fram till linjen och ställa upp när herrarna åkt i väg. Blev nästan nån slags flygande start, konstigt på ett SM. Det gick bra i den långa startbacken, många höll igen lite kändes det som. Sen gick det i en ryslig fart och jag fick bita ihop för att hänga med. Tappade till slut den stora klungan där Jennie Stenerhag låg med på ett platt parti och hamnade ensam och sen tillsammans med nån kille från Västerås. Sen kom en annan mindre klunga ifatt mig som jag hängde med. Detta gick fint ett tag, men sen tappade jag dem med. Det var betydligt mer snabbkörda grusvägar än jag hade trott och även torrare i skogen. Hade sett fram emot lite misärlera. Körde sen tillsammans men en 2-3 cyklister fram till ungefär hälften av loppet, då några cyklister till anslöt, däribland Sandra Salinger. Så vi var 2:an och 3:an som körde i samma gäng. Kände mig rätt seg på platten och att det gick fort, men försökte bita i och hänga kvar. Bitvis ville ingen dra, så jag försökte dra lite, men inte för mycket. Eftersom jag inte visste hur banan gick mer än att jag sett banprofilen, var det lite svårt att veta hur krafterna skulle disponeras. Jag visste att det skulle vara en backe på slutet (men insåg nog inte hur lång den verkligen var) och hoppades på att ha krafter kvar till den.  Vid 10-15 km kvar började det stiga så smått. Efter sista langningen var det len lååång backe. Fortfarande tillsammans med Sandra i gruppen, så jag försökte gå på lite i backen, det gick bra fick en lucka ganska direkt, men visste ju inte hur länge backen skulle vara och hur länge det ev skulle vara plattkörning på slutet, så jag försökte gå på så hårt jag kunde. 
Långa backar gynnar mig om jag är hyfsat pigg i benen och då menar jag inga små 1-2 minuters backar utan 5 minuter och längre. Det visade sig att detta var en bra backe för mig då det var mer eller mindre uppför i 3-4km och sen var det lite små stigningar ända till mål. Väl i mål hade jag säkrat 2:a platsen och dragit ifrån med ca 2.20 på sista 10 kilometerna. Det var dock långt fram till vinnande Jennie Stenerhag som är outstanding på långlopp, det hade krävts mirakel för att slå henne. Men en silverpeng är jag glad för, särskilt efter tröttheten efter Kinaresan då jag inte alls viljat ta i på cykeln.        




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar