torsdag 10 september 2015

Ladda ur -ladda upp



Sen jag kom hem från Kina i fredags kväll har jag varit trött och seg och inte alls haft lust att ta i på cykeln eller i någon annan träningsform heller för den delen. Körde i och för sig Introcross i söndags, det var sjukt kul, men pulsen var låg och viljan att fightas fanns inte, så jag bestämde mig för att köra lite kortare på träningstävlingen. Bra beslut tror jag. 
Nu vet jag ju att segheten beror på den långa resan fram och tillbaka plus lite jetlag. På en sån resa så blir det liksom att man samlar ihop väldigt mycket kraft och energi för att prestera och vara på topp och sen när man kommer hem finns inte mycket kvar. Det tar ett par dagar att fylla på energi igen. Det är en konstig känsla när kroppen känns rätt ok, men att man liksom bara inte orkar eller har lust ta i. Det är som att man inte bryr sig.

Jag tror att förmågan att ta i på tävling och intervaller handlar dels om den förmåga eller form som faktiskt finns i kroppen och dels förmågan att orka, våga och vilja pressa sig, vilken till stor del sitter i huvudet. Orkar man inte ta i för att man är mentalt sliten eller liknande, spelar det ingen roll hur bra tränad kroppen är.

Så nu har jag tagit ett par dagar då jag bara rullat runt i skogen med enda målet att ha det behagligt, vilket gav effekt på piggheten. Sovit mycket har jag också gjort. Och ätit. Nu börjar jag bli uppladdad igen. 

I går körde jag ett kortare intervallpass på testcykeln och lite styrka igen och då kändes det nästan som vanligt igen, bra belastning och bra puslnivå, men inte så långt pass.

Har dragit igång med gymträningen, och ska fokusera mer på den ett tag framöver. Planen är minst två gympass i veckan. Jag behöver styrketräningen för att hålla ihop. Nu när jag inte kört sen början av juli eller nåt känns kroppens små skavanker mer. Det är främst axlar, rygg, och knän och höfter som är mina svaga punkter, jag har tex opererat ena axeln som hade två avslitna ledband efter en vurpa. Tränar jag inte den blir den stel och börjar göra ont. Tränar jag försvinner det så småningom.   
    
Nu tänkte jag köra ett soligt distanspass och sen är det SM i långlopp i helgen. Det blir skoj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar