fredag 8 maj 2015

Jakten på mossdroppet, maginfektion och XCO-EM till sverige!


Körning av GBG-varvet banan igår med Lars som sällskap. Det regnade och var bitvis väldigt geggigt. På vissa ställen var det mer som en flod på stigen, vilket faktiskt var att föredra jämfört med lera upp till övre halvan av hjulen som också förekom längs banan. Inga däck a lá Thunder Burt eller Furios Fred till helgens tävling är mitt tips till de som ska köra GöteborgsGirot MTB.
Vila idag, vilket var bra, eftersom jag drabbats av någon form av bakterie i magen. Halva förmiddagen spenderades på toa och sen gav jag mig ut i skogen för lite teknikträning men främst för att leda reda på mossdroppet i Änggården. Det har nämligen kommit till min kännedom att det ska finnas ett dropp med en massa mjuk mossa vid landningen, alltså perfekt att träna på! Letade febrilt men hittade inget.. Körde istället lite andra hopp och kluriga partier och tog en paus vid kärleksstigen:  


Samt körde denna helt naturliga stenkista (nej jag vet man ser inte stenarna):


Ingen större ansträngning idag, men skönt att komma ut i skogen. Överlag blir jag lite förvirrad ofokuserad när jag kör i skogen så här års. Det är för vackert. För ljusgrönt och alldeles för fint. Som om någon har lagt ett grönfilter över allt i hela skogen. Jag vill helst bara stanna och stå där eller sätta mig på en stubbe. Som ett fån.Titta på allt det ljusgröna och kanske till och med gråta en skvätt för att det är så fint. Jag borde bo i skogen, jag trivs där om det inte vore för allt pollen som den innehåller så här års. Det har i alla fall regnat duktigt de senaste dagarna och då känns det bättre i ögon och andning. 

Dagens stora grej i Cykelsverige har väl ändå varit detta: EM i XCO går i Jönköping 2016!
Hur stort och coolt som helst! Det är riktigt kul att det blir allt fler och allt större internationella evenemang för MTB, Cyclocross och BMX i Sverige. När jag började cykla, nån gång strax innan Åre arrangerade MTB VM, fanns faktiskt en hel del UCI-tävlingar i Sverige. Bland annat i Skövde, Trosa-Vagnhärad och faktiskt även Finnmarken. Det var nog några fler, men det är dem jag kommer ihåg. Sen dog det plötsligt ut och det var under många år bara SM som gav UCI-poäng av MTB-loppen i Sverige. De senaste åren har det hänt lite, först Vårgårda, som nu tagit steget till en C1:a, sen ytterligare en C2:a i Tibro i år OCH en C2:a i cyclocross i höst. Det ska även gå en världscup i BMX Supercross i Ängelholm och så 2016 -EM i XCO, XCE och Stafett. Det känns som om utvecklingen i Sverige går framåt igen och jag tror att fler internationella evenemang är bra för att synliggöra disciplinerna. Eftersom jag brinner för MTB och Cyclocross är det dem jag har koll på mest, men jag hoppas att det ska hända fler roliga internationella händelser även på tex landsväg med så klart. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar