torsdag 21 maj 2015

Gymrekord och Majjen!

En glad idiot i skogen..

Bra dagar här i Götet. Mitt huvud som känts ungefär som en badboll i två veckor + kliande ögon (allergi??) har senaste veckan blivit bättre. Kroppen känns bra efter helgens bravader i Vårgårda. Är jättesugen på att cykla mer XC!   
Gårdagens gympass slutade med två rekord, ett i pull-ups och ett i marklyft, detta trots att jag kände mig görtrött innan vi körde igång. Som sagt: att känna sig trött behöver inte alltid betyda att kroppen är trött.

Och så har jag äntligen tagit ut min examen i konstvetenskap! Nu har denna examen legat i många år och gottat till sig, rent teoretiskt har jag varit magister i många år, alla kurser har varit klara, likaså D- uppsatsen, men inte haft det på pränt. Anledningen till detta är en kombination av fel information och annat som kommit "i vägen".
För att göra en lång historia lite mindre lång: När jag var färdig med mina studier ville jag hämta ut min examen, en fil mag. Jag fick då info från Karlstad universitet att mitt huvudämne Konstvetenskap inte var magisterämne i Karlstad och jag skulle därför få lägga fram min D-uppsats igen i Göteborg. Det kändes lite dumt att återigen få lägga fram en redan godkänd uppsats och risken att jag skulle börja läsa den och inte vara nöjd och börja fila ytterligare på den bedömde jag som stor, det hade ju gått några år sen den var klar och man utvecklas ju på olika sätt. Åren gick och jag jobbade, cyklade och konsultade med helt andra saker än konstvetenskap. Det fanns inget behov att visa att jag hade en examen. Det hela har dock legat och gnagt i bakhuvudet, jag gillar inte känslan av att inte vara klar. När jag nu det senaste åren sökt en del jobb och filat på mitt CV, ser det också rätt spretigt ut med en massa fristående uiversitetskurser, men ingen examen. 
Det var lite av en slump att jag fick ändan ur vagnen. Jag surfade av en helt annan anledning omkring på GU:s hemsida och såg fliken för Examen. Läste lite där och kom mig för att ringa till Examinationsavdelningen. Kanske kunde jag åtminstone få ut en Fil Kand? Fick prata med en mycket trevlig man som upplyste mig om att de inte hade nån väntetid för tillfället och bad mig att omgående skicka in papper för att ta ut magisterexamen! Sagt och gjort. Två veckor senare kom examensbeviset på posten. Häpp liksom!



Måste erkänna att det känns bra och att jag är både lite stolt och lite snopen. Jag trodde att det skulle bli jättekrångligt, men så var det jättelätt. För mig är det egentligen mest formalia och att det finns på pränt, men inom andra områden förstår jag att det kan ses som desto viktigare. Om jag blir hetare på arbetsmarknaden återstår dock att se. Det visar ju i alla fall att jag åtminstonde är ganska bildbar och kan ta åt mig information. Arbetsmarknaden inom mitt huvudämne är mycket begränsad och även om jag är grymt intresserad av konstens historia och vetenskap, vill jag ju skapa egen konst och bilder. Men visst, jobba med något som har med det att göra hade varit skoj. Som konstkritiker tror jag inte jag skulle passa alls, vem är jag att kritisera andras verk liksom? Som själv ritar tutar och töntiga filurer. Ett jobb som innehåller både konst och sport kanske? Finns det? Hör av er om ni har något sånt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar