torsdag 16 april 2015

Blod, svett -men inga tårar!


Svettigt i går på Monarken. Körde 1:or med 2 min vila. Inte mina favoritintervaller direkt, men jag vet att de är bra för mig. Oftast är man ju bra på de intervaller som man har som favorit. Rev i alla fall av 12 stycken. Målet var 15, men jag hade nog lite för mycket belastning på för att det skulle gå vägen. På den 12:e intervallet fick jag knappt runt  benen, så jag valde att avsluta där istället för att köra 3 till på lägre motstånd. Avslutade med en 10-minutrersintervall på väldigt mycket mindre motstånd än vad jag brukar. Pulsen var hög ändå. En effekt av de hårda 1:orna.

Vad tänker ni på när ni tränar? 
Själv funderar jag på en massa saker, till exempel varför sekunderna går långsammare på de kortare intervallerna, men vilan däremellan går så snabbt, trots att den är dubbelt så lång i sekunder mätt. En minut tycks inte alltid lika lång, om ni förstår vad jag menar. Kör jag hårt funderar jag oftast inte så mycket på annat än just det, eller att jag ligger på hjul bakom nån snabb, eller leder ett race och därför måste hålla ut även de sista sekunderna innan målgång. Om jag viker ner mig har jag förlorat, och det vill man ju inte. På längre intervaller burkar jag ofta fundera på att korta ner dem, men så lurar jag mig själv och tänker "bara en minut till" hela tiden tills jag är klar eller så sätter jag upp en skamgräns på -tex 80% av tänkt tid, kör dit och då är det ju ändå så kort tid kvar att det är lika bra att fortsätta. Ofta, i både träning och tävling handlar det om att lura sig själv, prata med sig själv, motivera sig själv. För det är ju oftast vansinnigt jobbigt att ta i, samtidigt som det är så lätt och egentligen mycket behagligare att stanna, sätta ned foten och kliva av cykeln.

Andra saker jag tänker, när jag kör lite lugnare på är tex. hur mycket svett som man svettats ut under alla år av träning eller hur många tramptag man trampat, eller hur många höjdmeter man klättrat totalt. Det är ju en hel svett i alla fall. Jag tänker att om jag under en 10-årsperiod har tränat i snitt 550 timmar per år (ibland mer, ibland mindre) om man svettas lågt mätt 0,5 liter i timmen (vissa pass svettas man inte så mycket, andra mycket mer), blir det 2750 liter svett. Tänk er det i en behållare!     




Har börjat på ett nytt linoleumprojekt, denna gång i två färger, vilket betyder att man behöver karva ur två linoleumplattor. Sjukt tidskrävande, men spännande. Det är här blodet kommer in, köpte ett nytt, vassare skärverktyg  har lyckats att skära mig på två fingertoppar och på ett annat ställe på samma hand. Det är ett hårt liv att vara hantverkare! 


Här finns även en hög att ta hand om som innehåller grejer för deklarationen, och bokföringsgrejer, men minst hälften är andra saker. Mer svett alltså! Högsystemet är något jag använder mig flitigt av, oavsett om det gäller papper, kläder eller cykelprylar. För utomstående ser det väldigt rörigt ut men jag har faktiskt en ganska bra struktur (som bara jag vet). Flyttar nån på ett papper, eller pryl märker jag det nästan direkt. Så rör in mina högar... Då kan det bli tårar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar