tisdag 5 november 2013

FODMAP, mjölksyra och core.


Lite vin har inte så mycket fodmap. Bra!


Hur trött som helst efter gårdagens flygresa, trots att den egentligen inte var så jobbig.
Idag desto piggare och har kört intervaller på förmiddagen och haft spinninpass på kvällen. Mackan och jag körde även lite coreträning och det så ut ungefär så här:
https://www.facebook.com/photo.php?v=492283240868420

Vi båda har en bit kvar, men det är nära nu. Eller inte... Helt klart har Frank Medrano en grym fysik! Dessutom är han vegan sen 7 år tillbaka, så det där med att man behöver äta mängder med kött för att bli stor och stark kan man ju fundera på.
Hur som helst, Mackans mål är att göra "muscle up" i romerska ringar och mitt är att, så småningom klara av underarmsstående och 20 benspark i skorpionen. Vi får se hur lång tid det tar, med tanke på att vi inte är ens nära för tillfället...

Appro på mat så försöker jag under en 2 veckorsperiod testa att äta livsmedel med så lite sk. fodmaps som möjligt för att se om min mage kommer att fungera bättre. Jag har haft problem med den sen 16 års ålder och det handlar mest om att den sväller upp och att jag ser ut som jag är typ gravid i 5:e månaden och mår allmänt illa. Har fått otaliga läkarråd och testat flera mediciner men inget har hjälpt. Dessutom tar läkare sällan magbesvär på allvar. Detta är en relativt ny teori framtagen av dietister, som innebär att man ska undvika vissa livsmedel som gör att magen mår sämre, först strikt och sen mindre strikt utifrån vad man reagerar mer eller mindre på. Exempel på saker som ska undvikas i början är gluten, laktos, soja, vissa fibrer som inulin, vissa sockerarter och livsmedel som innehåller mycket av dessa. Det hela handlar alltså INTE om att man ska gå ned i vikt eller att det ska vara nån slags mat man blir supersnabb av (genom att tex utesluta gluten som en del hävdar). Det handlar hitta vad som att få magen att fungera bättre-vilket kanske i sig kan leda till bättre prestation på cykelstigarna, men främst för välmående! Dessutom tar jag ett tillskott av mjölksyrebakterier för att förbättra matsmältningen.
Detta är som sagt bara ett test, fungerar det inte är det inte hela världen, då har jag åtminstone testat.
Fast majspasta är dock inte lika gott som riktig pasta...




   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar