onsdag 27 april 2011

Från botten till toppen i Ardennerna!

Festen är slut. Eller börjar den nu??


Det blev en tämligen smärtfri resa från Holland till Belgien, då det bara var 20 mils bilfärd. På vägen lämnade jag av Markus på flygplatsen i Charloai och fortsatte till Ardennerna själv. Då jag anlände mycket tidigare än jag bestämt med hyresvärden, tänkte jag att jag skulle vara smart och handla och ta ut pengar under tiden. Jag drog till samhället Trois-Points och blev ganska förvåndad då mitt VISA-kort inte fungerade i i någon av de bankomater som fanns där. Det visade sig att kortet blivit avmagnetiserat, vilket är konstigt, då jag tog ut pengar i Holland och sedan har det legat i fickan. Det blev till att handla kontant för de pengar jag hade, ca 20 euro. Räckte i alla fall till lite pasta och yoghurt, men det blev en ransonhandling. 

Så vad gör man då med ett icke fungerande kort och 8 euro i kontanter i en del av världen där de i princip bara pratar franska och inte direkt är kända för att vara smidiga? Det bästa och billigaste alternativet var ju att föra över pengar till någon annan svensk cyklists konto som sedan fick ta ut dem, men de skulle anlända först på fredagen och jag kände att det vore skönt att få ordning på det innan dess. 
Hemifrån tipsade de om en tjänst där man kan föra över pengar som sedan hämtas ut från en av företagets agenter. 

Efter lite strul och dålig uppkoppling på ett av Houffalizes hotell lyckades jag göra en överföring till mig själv och letade upp närmaste kontor i La Roche. Kassören såg något förvånad och skeptiskt ut då han såg att sändare och mottagare var samma person, men jag förklarade glatt på egenkomponerad tysk -franska att : ”le carte ist kaputt” och han nickade förstående och betalade ut pengarna. Lycklig skuttade jag iväg och kompletterade gårdagens mathandling med lite godare grejer. Måste säga att denna tjänst är guld värd om man får problem, även om de tar en saftig avgift för varje transaktion.

Mitt boende ligger ca 25 km från Houffalize och är ett litet uthus. Det har en märklig planlösning då duschen är placerad i köket, kylskåpet i vardagsrummet och toaletten i garaget. Men allt finns och fungerar, även om möblerna är fula och det var relativt billigt. Idag blev lyckan total då jag upptäckte att det fanns ett öppet nätverk som man kunde fulnäta på. Man får sitta intryckt i ena hörnet av huset, och det går tidvis ganska långsamt, men det funkar.
Det är roligt att upptäcka hur kraven ändras när man är ute och flänger så här, saker som är självklara hemma blir till fantastisk lyx. Jag är van att resa och bo enkelt och har inga som helst problem med det, bara det är rent och finns varmvatten. Hade jag valt lyxboenden under mina resor hade det inte blivit många tävlingar körda. 
Ikväll känner jag mig som en lyxlirare, som har god mat, en fin Bordeaux, slipper frysa och faktiskt kan surfa lite också i ett hörn!  

I morgon blir det provkörning av banan i Houffalize och jag tänker även unna mig lite finfika, nu när jag har kontanter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar