måndag 21 juni 2010

Alla talar Italienska!

På TV:n i min hyrda lägenhet finns enbart Italienska kanaler (förutom en tyskspråkig).

Jag förstår språket lite grand, men inte tillräckligt för att det ska bli intressant. Inte heller är programutbudet så imponerande.

Antingen är det någon form av tramsunderhållningsprogram, där alla pratar i munnen på varandra och som innehåller minst en blonderad italienska med minimal kjol, eller så är det något program som är identiskt med något som visats på svensk television, förutom att de talar italienska då.

Det visas rätt mycket bra filmer. Dessa blir givetvis förstörda efter som de är dubbade till Italienska. Jag har funderat på om det alltid är samma person som får dubba t.ex. Julia Roberts? Det borde ju vara så, annars blir det ju rätt opersonligt om Julia i en film pratade med ljus röst och mörk i en annan.

Jag fattar inte varför vissa länder envisas med detta dubbande! En stor del av en duktig skådespelares karaktär går ju förlorad om man inte kan höra dennes röst, den ingår ju liksom i skådespelaren.Ä

ven om många talar engelska här i Livigno, låter det ibland så här i mina öron efter allt Italiensnack:

Detta är i alla fall riktig bra äkta Italiensk underhållning!!


3 kommentarer:

  1. Har du bättre väder idag?
    Sommar här iaf och det ser ut som att vi får fint väder även på midsommar uppe i Mora.

    Sköt om dig!
    Kram Catta

    SvaraRadera
  2. Jo det blir långsamt varmare här! Dock kyligt fortfarande, så jag cyklade ned till Bormio idag genom Stelvio-parken och tog en fika. Där var varmt o skönt. Sen fick jag en monsterklättring tillbaka.. Känndes gött i benen...

    SvaraRadera
  3. Åh, fastnade på youtube och kolla på La Linea. Längesen men lika kul som när man var liten och såg det på barnprogrammet :)

    SvaraRadera