lördag 6 september 2014

Upp-å-ned och styrka.


Kroppen har piggnat till. Har kommit fram till att jag nog behöver längre tid än jag tror för att återhämta mig efter långlopp. Körde styrketräning två dagar efter Bockstensturen, och var inte alls stark. Gårdagens pass var väldigt mycket bättre, det är ju så mycket roligare att träna i gymet när man orkar lite. 
Lyssnade apropå det på en föreläsning med Micke Flockhart för några månader sedan, som då berättade att en muskel full med glykogen var betydligt starkare än en muskel med lägre glykogennivå. Det är alltså en fördel att komma "fulltankad" med kolhydrater innan styrkepass -man är starkare! Tänk på det innan ni LCHF:ar eller håller igen på maten innan ni går och tränar på gym.

Jag är ju som bekant ingen jätte, och behöver verkligen bibelhålla och helst öka styrkan i överkroppen. Scorpionen (dvs, man står i brygga och lyfter benen växelvis), är en av de övningar jag tycker "tar" mycket på stora ryggmuskeln, men även på armar och axlar. Markkyft är en annan grym övning där många muskelgrupper involveras.
Stå på huvudet är en grym balansövning. Att vända upp-å ned p sig själv ger nya perspektiv på tillvaron. Enligt vissa teorier ska huvudstående minska stress, vet inte om det gör det, men roligt är det!
Idag blir de intervallträning och imorgon Introcorss på Slottskogsvallen (fast jag fuskar med mtb:n) Kom dit vettja, det är skitkul, man behöver ingen cross, det går bra med Mtb, Bmx, Dirthoj...nej kanske inte landsvägscykel då.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar