tisdag 20 november 2012

Att hitta ny inspiration.

Behöver du ny inspiration? Ställ dig på huvudet! Få ett nytt perspektiv på tillvaron.

Ok, lite sett är det ju, men med lite träning blir det bättre!

Oavsett om det gäller träning, jobb eller att rita gubbar så kan man då och då köra fast, bli uttråkad och känna mindre inspiration. I alla tre fall är det ju så att man blir bra på det man gör mycket och att man behöver förändring för att utvecklas, både mentalt och fysiskt. 
Själv lägger jag mig gärna på köksgolvet, eller vardagsrumsgolvet. Att se tillvaron från en annan vinkel ger mig ny inspiration och får mig att tänka i andra banor. Istället för att sitta vid mitt skrivbord, sitter jag oftast i soffan i vardagsrummet och jobbar. Även om det rent ergonomiskt inte är optimalt känner jag mig friare där än att sitta och titta in i en vägg.  
När det gäller träning gillar jag att ibland göra saker som inte alls påminner om den sport jag gör mest. Det kan tex vara att stå på huvudet eller på händer efter ett pass på gymmet. Eller att hoppa in på ett yogapass. Rörelserna som man gör där är ju helt annorlunda mot att sitta på cykeln och dessutom -man får försöka släppa tävlingsjäkeln i sig och inte jämföra sin vighet (eller snarare brist på vighet) med andra. Jag tror att övningar som dessa- som är väldigt olika sin huvudidrott, på sikt kan vara till stor nytta. Kan man få bättre balans, bålstyrka, rörlighet och kroppskontroll tror jag också att man blir bättre på cykeln.
Här handlar det ju givetvis inte om att man ska bli vig som en balettdansös utan om att få lite bättre rörlighet, och lite bättre koll på kroppen. För min del finns där också en hel del nyfikenhet. Hur känns det egentligen att vara upp-å-ned? Hur länge kan man stå på händer utan vägg? Klarar jag av den och den yogapositionen?
Klarar jag att göra knäböj på en balansboll? Kanske är det ändå den där tävlingsjäkeln som är framme ändå..      



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar