lördag 4 juni 2011

Betongben och sugrörsandning i Kolding!

Alexandra inte bara cyklar fort, hon har talang för att fotografera också! Här X-kross i nya färger!
Foto: Alexandra Engen

Idag blev det en tung dag på racet i Danska Kolding. Jag slutade på en 6:e plats, men det gick inte fort i skogen, förutom i starten, som denna gång var bra och ca halva första varvet. Fast det gick ju uppför istället för platt. Jag var lite sur under racet, men så här i efterhand är jag glad. Det är egentligen första tävlingen för i år som kroppen känts riktigt kass. Förra året var väl en 80% av mtb-tävlingarna så här. Så det är en seger. Jag är också glad för att jag inte bröt. Jag ville bryta efter andra varvet, men lyckades övervinna mig själv och köra de två sista också. Alexandra vann och Angelica Edvardsson var 4:a så det var en bra svenskdag ändå.

Idag var jag riktigt sliten och inte alls återhämtad efter torsdagens race. Jag drabbades av magproblem efter racet i torsdags, vilket kan varit en bidragande orsak till den dåliga återhämtningen. Jag vet att lättare kan få astma om jag pressar mig då jag är sliten. Det är inte alltid jag känner av min astma, men idag var det svårt att få luft. Så fort jag pressade upp pulsen över 90% av max började pip-andningen ge sig till känna. Ungefär som att andas genom ett sugrör. Så jag försökte hålla mig under det, vilket givetvis påverkade farten. I vanliga fall har jag en snittpuls på 90-95% av max på ett XC-race, så det är ett skapligt tapp i utnyttjad kapacitet. 

Banan var i alla fall helt grymt fin, med sina branta utförslöpor och fina stigningar. Den höll nästan världscupsstatus i sin karaktär. Inte riktigt lika kul var det att leta efter duschen i ca en timme efter målgång, eftersom arrangören "glömt" att märka ut var den fanns. Då väggade jag. Fick trycka i mig en banan och lite godis för att orka duscha. Efter prisutdelning brände jag och Alexandra hemåt. Alex klev av i Helsingborg för att kliva på Kalaskulornas buss.

I morgon blir det superlugn träning hemma i Götet :) 
  

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar