måndag 14 mars 2011

Recyclad musik!

Recycling inom musik är populärare än någonsin!
Om någon har fler förslag på vilken/vilka låtar som melodifestivallåten snott melodislingor av, får ni gärna tipsa mig!








I helgen kollade jag inte på Melodifestivalen, men i morse hörde jag vinnarlåten på radion. Typisk melodifestival-låt, tycker jag. Vad som slog mig och som många med mig redan hört, är att refrängen är väldigt lik 80-tals stjärnorna Lilie & Sussies Låt Oh Mama. En låt som man röjde runt på dansgolven till i Karlskoga på den tiden. En gammal vän tipsade även om låten "Kall som is" Med Karin och Anders Glennmark från mitten av 80-talet, också den en melodifestivallåt. Den senare är ännu mer lik!

Att någon låt liknar en låt är i och för sig inget konstigt och inget nytt, men man tycker ju att kompositören till låten borde ha tillräcklig koll på svenska kända låtar, för att veta att han eller hon faktiskt i princip snott en hel refräng. Min slutsats är att det antingen var meningen att det skulle vara likt och någon slags igenkänning, eller så handlar det om brist på fantasi och originalitet. Fast originalitet har ju i och för sig aldrig varit Melodifestivalens melodi om man säger så.

Personligen tycker jag att det blir fel om låtar och artister tas fram och väljs ut bara för att de ska "tilltala den europeiska juryn". Att det sen är en liten krets av låtskrivare som oftast skriver alla låtar varje år, gör inte saken bättre. Nu menar jag inte att alla låtar i Melodifestivalen är dåliga, genom åren jag kommit ihåg tävlingen har en hel del bra låtar varit med. Jag tycker bara att det är en låssastävling, det borde finnas bättre sätt att göra det på.

Det där med att recycla musik har varit på modet ett tag nu och vi hör många gamla låtar, melodislingor och refränger samplade och "inmixade" i nya låtar. Det är nästan så att det blivit för mycket sådant nu. Nu senast hör vi Jenifer Lopez använda 90-tals låten "Lambada" (vars original är en Boliviansk sång). I de flesta fall tycker jag musik recyclingen görs på ett ganska oinspirerat sätt, det känns mer som att man gör det bara för att det ska göras eller för att man har slut i sitt förråd av egna musikideer. Men i bland blir det faktiskt riktigt bra och Jenifer får godkänt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar