tisdag 15 februari 2011

Allt ska med!


Just nu råder det full aktivitet hemma i form av packning. Som ni ser är det mycket som ska med till Cypern. Eller i alla fall mycket som jag vill få med. Min uppfattning är att det finns många saker som är "bra att ha", särskilt då det gäller olika slags kläder men ofta visar det sig att jag sen bara använder en bråkdel. Å andra sidan vet man ju aldrig vad det blir för väder så därför gillar jag att helgardera både för regn och kyla och sol och varmt. Tar man inte med sig regnkläder blir det garanterat regn och tvärt om, det vet man ju sen gammalt.

På bilden ovan är väskan full, men även det som är utanför vill/måste jag ha med. Så jag får göra om helt enkelt. Eftersom det alltid blir så här har jag utvecklat en strategi som er ut ungefär så här:

1: Lägga fram alla grejer som man vill ha med och inse att det inte går att få med allt. 
2: Dela in i högar med: 
a: det som måste med för att det man ska göra när man är borta överhuvudtaget ska kunna utföras ( i detta fall hjälm, cykelskor, landslagskläder och andra cykelkläder, underkläder, biljetter, id-kort, toagrejer, dator mm) b: det som är bra att ha med men, som egentligen inte är nödvändigt för det man ska göra (tex, "civila" kläder, favoritplagg, specialmusli, enetgibars, varma sockor) c: så kallat "Cool Extras" (böcker, tidningar, dvd-skivor, block, pennor, finkläder, badkäder, kamera och annan underhållning)  
3: Sortera bort i första hand från b och c om det inte räcker gå på a.

Oftast brukar detta räcka för att man ska få plats. Men denna gång räckte det inte, så jag fick lägga till två moment i min strategi.
4: Vika ihop kläderna fint och lägga i högar innan de stoppas ned i väskan i stället för min vanliga metod: slänga och knöla ned allt lite godtyckligt och sedan försöka dra igen blixtlåset utan att det går sönder ( till och med Mackan hade blivit impad om han sett det ).
5: Sist och den bästa idén för dagen -ta en större väska!

Sista punkten löste i princip alla problem!
Så nu är jag laddad och på g, i morgon bär det av till Cypern och förhoppningsvis lite varmare väder! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar