fredag 9 april 2010

Enervit-leverans


Här om dagen kom ett paket från Enervit fyllt Flaskor, sportdryck, bars, återhämtningsdryck mm. Enervit är den sponsor jag arbetat längst med. 2002 etabletade sig företaget i Sverige och jag var nog en av deras första sponsrade cyklister.
Mats, som är svenska företagets grundare har gjort ett fantasktiskt jobb med att bygga upp märket i vårt land. En förebild hur man etablerar och låter ett märke växa och ett företag växa. Hårt och ihärdigt jobb ligger givetvis bakom framgången, men också en förmåga att känna av läget och synas på rätt ställen och att våga.
En faktor som Mats var noga med, och som nog är en bidragande del till framgången var att han, till skillnad mot den störste sportdryckskonkurrenten i sverige, var att ha genomtänkt, snyggt och tydligt marknadsföringsmaterial. Det hade varit kul att visa jämförande exempel på hur det såg ut då, men jag gör inte det då jag inte vill hänga ut något företag.
Intressant var att konkurrerande Sportdrycksföretag ganska snabbt tog och ryckte upp sig med sin egen marknadsförong och grafiska profil.
Idag ser vi Enervit på några av de överlägset största loppen i sverige, Vasaloppet, Göteborgsvarvet och Vätternrundan. För mig är det en stor ära och inspirationskälla att på nära håll ha fått se denna utveckling av ett företagare och varumärkesbyggande.
Den största anledningen till framgången är dock så klart att produkterna är så bra. En kombination av bra innehåll, skonsamhet för magen och god smak. På senare år har just smaker på ex bars utvecklats ytterligare.
Det hade varit intressant att få veta hur många liter eller antal ENERVITENE, Liquids, gels, R2 eller Competition bars man fått i sig under 8 år. Tandläkarna inte dirket skrattat åt detta intag under mina tandläkarbesök, men å andra sidan har jag aldrig haft några hål i ina tänder, så så farligt tror jag inte att det är så länge man använder fluor mm.
Mycket konstigt i kosttillskottsväg har man sett genom åren. En sportdryck jag såg för några år sedan sade sig öka syreupptagsförmågan med 5-10% på ett narturligt sätt. Hade detta fungerat hade det a: varit dopingklassat eller b: om det inte blivit dopingklassat, används av i princip ALLA som utövar en idrott där syreupptagningsförmågan är en begränsande faktor. En annan var en energibar som genom sitt innehåll ansågs öka fettförbränningen. Problemet är bara att baren innehöll en hel del energi och energi från fett. Den eventuellt minimala ökade fettförbrenning vägdes därmed mångfaldit upp av energi- och fettinnehållet i själva baren.
Själv är jag rätt skeptiskt över sådana här produkter. Det som fungerar enligt mig är träning som svarar för syftet, bra kost. I sportdryck, gels och bars etc handlar det om rätt blandning av sockerarter, salter, mineraler proteiner och aminosyror.
Det är väldigt lätt att göra saker mer komplicerade än vad de behöver vara...

2 kommentarer:

  1. bara stora flaskor? Competition bar är underskattade. Måste köpa på mig några i år

    SvaraRadera
  2. Jo, denna gång blev det stora. Förra gången små, så jag har ett gäng frächa kvar :)

    Competition baren är kanske inte den godaste, men defenitivt den bästa under racen :)

    SvaraRadera