lördag 13 mars 2010

Krasch och Punka på blivande EM-banan


Så var det dags för fjärde och sista tävlingen i Israel cup.

Tillika också ett testrace för arrangörerna inför sommarens EM-tävlingar. Kände mig rätt sliten innan start, men taggad ändå. Dagen till ära hade 4 stycken tjejer från Polen anlänt för att testa banan. Ibland dessa fanns OS- tvåan från Peking och 2009-års U23 världsmästare. Snabba brudar alltså. Kom iväg hyfsat bra i starten och låg på en 5:e plats efter Polskorna, som verkade köra någon slags teamkörning i början.
Efter ett tag blev jag ikappåkt av Ivonne Kraft och låg en bit bakom henne vi började långsamt dryga ut till övriga i fältet, men 3 av Polskorna drog också i från framför oss, vilket var väntat. Jag fick ett genomslag då jag körde lite dumt över en stock på banan och märkte att luften långsamt började pysa ur däcket. Jag gjorde en chansning och tryckte i lite luft med min patron. Det verkade funka och jag fortsatte. Det gick rätt segt.

Efter ett av banans mest tekniska partier blev jag lite ofokuserad och lyckas jag köra in i en sten eller klippa (på ett annars lättåkt parti). Jag går omkull och får punka igen, denna gång går luften ut snabbt. Jag har bränt halva patronen och fyller däcket igen, men det är för lite luft, för att det ska laga sig, troligen är också hålet för stort. Jag bestämmde mig för att springa resten av banan till mål för att åtminstone få en placering. Tyvärr var jag längst bort på banan och fick gå/springa ca 4 kilometer till mål där jag blev avplockad.

Slutar på 12:e plats. Lite surt eftersom jag ledde cupen, men det är ändå sådant som kan hända. Ska man vara efterklok skulle jag stannat från början och lagt i en slang i däcket, men det är lätt att säga nu. Hade det fungerat med den första luftfyllningen, hade jag inte tappat mycket och fortfarande varit med och fajtas om en hyfsad placering.

Idag hade jag inte heller några extrapatroner eller extrahjul i tekniska zonen, så då får man räkna med sånt här.

Det var dock många krascher och punkteringar i tävlingen, vilket kan vara bra att veta för dem som kommer att köra EM. Banan är bitvis teknisk och intensiv, men ingen del av banan är särskilt brant eller supersvår. Det krävs dock att man behåller skärpan tävlingen igenom.

Jag vet ärligt talat inte vem som vann tävlingen idag, polskorna tog topp tre, men vem som kom var har jag ingen aning om. Det blir liksom inte lika intressant när man inte själv är med och fajtas.

Hur som helst är jag nöjd med tävlingarna. 3 bra tävlingar av 4 är helt ok och träningen har också varit bra. Tanken med resan var ju främst att få bra träning, väcka kroppen lite och få lite UCI- poäng, vilket lyckades. Så, 70 UCI- poäng ihopskrapade, vilket inte är fel inför kommande större tävlingar.

Everything Counts!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar